• Etusivu
  • Remontti

Putkiremontti tulossa?

Miten osakkaat tulisi huomioida, jotta hankkeessa onnistutaan?

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö Geberit Oy
Julkaistu 27.02.2013Päivitetty 09.09.2022
20132_34074.jpg

IDO Trend.

Taloyhtiöiden korjaushankkeet mielletään normaalisti osakkaita henkisesti ja taloudellisesti koetteleviksi kokonaisuuksiksi. Näin ollen päätös toteuttamisesta harvoin tulee yksimielisesti. Kyseenalaistajia taloyhtiön päätökselle sekä valitulle toteutusmallille löytyy lähes aina. Pääosin tämä johtuu yksinkertaisesti tiedon puutteesta. Mitä minä remontista hyödyn? Onko remontti todella tarpeen? Missä minä asun remontin aikana? Nämä kysymykset ovat hyvin inhimillisiä ja muistuttavat siitä, että varsinkin putkiremontti tulee todella lähelle osakkaita ja asukkaita.

Onnistuneeseen putkiremonttiin päästään, kun näitä ihmisiin ja elämiseen liittyviä kysymyksiä käsitellään heti hankkeen ensivaiheessa. Välttämättömyyksien lisäksi osakkaita on syytä informoida myös mahdollisuuksista, joita työmaa on täynnä. Putkiremontti on paitsi investointi kiinteistön tekniikkaan myös mahdollisuus elämisen laadun ja asumismukavuuden parantamiseen.

Vaikuta taloyhtiösi hankkeen onnistumiseen

Putkiremontin onnistuminen punnitaan pitkälti osakkaiden tyytyväisyytenä. Asumisen arjessa tämä mittava investointi näkyy selkeimmin kylpyhuoneiden uudistumisena. Osakkaiden halukkuus vaikuttaa asennettaviin kalusteisiin ja materiaaleihin onkin kasvanut merkittävästi. Vaikutusmahdollisuudet pienevät hankkeen edetessä, joten osaava taloyhtiö ottaa osakkaiden toiveet huomioon heti hankkeen alkuvaiheessa.

Annetaanko osakkaille mahdollisuus?

Niissä taloyhtiöissä, joissa putkiremontti kattaa kylpyhuoneiden uudistamisen, sisältyy taloyhtiön kilpailuttamaan ja sopimaan urakkaan jonkin tyyppinen kylpyhuoneen perusratkaisu. Käytäntö on osoittanut, että tämä vaihtoehto tyydyttääkin jopa 60 %:a osakkaista.

Noin kolmannes päätyy valitsemaan mieluisimman valmiiksi paketoiduista rinnakkaisista vaihtoehdoista ja noin 7 % valitsee kalusteet sekä materiaalit rautakaupan hyllyltä. On syytä kuitenkin pohtia, mahtaisiko todellakin näin suuri osa osakkaista valita täysin perusratkaisun mukaiset kalusteet ja materiaalit, jos kukin heistä toteuttaisi kylpyhuoneremontin aivan itsenäisesti?

Ovatko nämä osakkaat todella tyytyväisiä hankkeen onnistumiseen vai olisiko kylpyhuoneisiin toivottu uutta ilmettä?

IDO Select.
IDO Select.

Joustava perusratkaisu sallii muutokset

Hankkeen läpiviennin kannalta perusratkaisun ehdottaminen on hyvinkin tarkoituksenmukaista. Tätä tukee LVI-suunnittelun merkitys ja sen myötä tehdyt kalusterajaukset. Ilman perusratkaisua tai toimivaa vaihtoehtoista menettelyä tulee kylpyhuoneiden kalusteiden valitsemisesta turhan hankala ja pitkä prosessi niin osakkaille kuin urakoitsijallekin. Taloyhtiön tarjoamia perusratkaisuja on kuitenkin moneen lähtöön ja toimivien kokonaisuuksien aikaansaamiseksi on syytä kiinnittää huomiota myös siihen, miten tämä valittu ratkaisu on tarvittaessa vaikkapa täydennettävissä.

– Hyvä perusratkaisu on yksinkertaisesti muunneltavissa. Tämä tarkoittaa sitä, että ratkaisuun valitut kalustesarjat ja tuotteet ovat täydennettävissä tai personoitavissa ilman koko kylpyhuoneen uudelleen suunnittelemista. Perusratkaisua suunniteltaessa huomioidaan mm. vesi- ja viemäripisteiden sijainti, joka osaltaan rajaa tietyn tyyppiset tuotteet pois valikoimasta. Se, miten taloyhtiössä voidaan vaikuttaa osakkaiden tyytyväisyyteen ja lisätä valinnan mahdollisuuksia, liittyy kalustesarjan ja luonnollisesti tätä kautta toimittajan valintaan. Esimerkkinä muunneltavuudesta mainittakoon IDO Select -kalustesarjamme. Sitä valmistetaan kolmeen eri runkosyvyyteen ja siitä voidaan tehdä myös erilevyisiä kokonaisuuksia. Tarpeen mukaan kaapistoihin voidaan valita edullisemmat saranaovet tai ylellisemmät laatikostot.

– Värivaihtoehtoja IDO Select -sarjassa on melkein 2000 kpl, joten vaativampaakin makua miellyttävä kokonaisuus tästä sarjasta saadaan aikaiseksi melko varmasti, tuoteasiantuntija Petra Myllynen IDO Kylpyhuone Oy:ltä toteaa.

IDO Select.
IDO Select.

Laadukkaat ja toimivat kokonaisuudet

Perusratkaisun päällimmäinen tarkoitus on rajata tilankäytön kannalta mahdottomat ratkaisut pois valikoimista. Taloyhtiöissä kylpyhuoneet ovat toisinaan hyvin pieniä, joten kalustevalinnan toimivuuteen ja samalla myös kestävyyteen ja käyttömukavuuteen on hyvä kiinnittää runsaasti huomiota.

– Kylpyhuoneelle asetetaan tietyt toiminnalliset tavoitteet, jotka yhdistyvät esimerkiksi kerrostalojen pienempien huoneistojen wc- ja kylpyhuonetiloissa. Niissä kalusteet altistuvat kosteudelle ja mm. tästä syystä kaikki IDO-kalusteet on valmistettu kosteuden kestävistä levymateriaaleista. Kestävien materiaalien ansiosta ajoittainen kosteus kylpyhuoneessa ei vahingoita kalusteita. Lisäksi kaikissa IDOn peilikaapeissa on kaksipuoleiset peilit ja yli 90 astetta aukeavat ovet. Saranoissa ja laatikkomekanismeissa olevat vaimentimet tekevät käytöstä miellyttävää, Myllynen lisää.

IDOn kalusteissa yhdistyvät toiminnallisuus ja esteettisyys

Yksi merkittävimmistä tekijöistä IDOn kotimaisissa kylpyhuonekalusteissa on, että tarjonta kattaa lähestulkoon koko kylpyhuoneen kalustekirjon. Olipa kyseessä sitten wc-istuin, pesuallas, kaapistot tai suihkunurkkaus, löytyvät näihin ratkaisut IDOn valikoimista – vieläpä niin, että kokonaisuus voidaan luoda yli tuoteryhmärajojen. Samat värit toistuvat niin wc-istuinten kansissa, suihkutuotteissa kuin edelleen kylpyhuoneen kaapistoissakin. Suunnittelun innovatiivisesta puolesta kertoo esimerkiksi Seven D -sarjan tasoaltaiden muotoilu, jonka ansiosta alakaapin avaaminen onnistuu helposti ilman vedintä.

Geberit Oy
Remontti
Kiinnostuitko? Tilaa OMAtaloyhtiö-uutiskirje
Putkiremontti? Energiansäästö? Sähköautojen lataus? Talkoot? Mistä teidän taloyhtiössänne tällä viikolla puhutaan? Omataloyhtiö.fi-uutiskirje sisältää ajankohtaisia, sekä kyseisen viikon teemaan liittyviä artikkeleita. Tutustu muiden taloyhtiöiden projekteihin ja kokemuksiin, vertaile hankkeiden toteutuksia ja lopputuloksia ja laita talteen arvokkaat asiantuntijaohjeet. Olitpa aloitteleva hallituksen jäsen tai monessa marinoitunut isännöitsijä, voit olla varma, että Omataloyhtiö.fi:n uutiskirjeestä opit jotain uutta joka viikko.

Aiheeseen liittyvää

20122_29491.jpg
Kylpyhuoneremontti alkaa suunnittelulla
Huolellisuus, suunnitelmallisuus ja riittävän asiantuntemuksen käyttö ovat avainsanoja kylpyhuoneremontin onnistumiselle. Remontissa hyvä suunnittelu maksaa aina itsensä takaisin. Mieti ensin tarkkaan perheesi kylpyhuoneen käyttöä. Montako ihmistä sitä käyttää, tarvitaanko säilytystiloja, arvostatko helppoa siivottavuutta ja mikä on budjettisi. Hyvä kylpyhuone on siisti, toimiva ja harmoninen.
20123_30170.jpg
Suihku on arjen ylellisyyttä
Onko taloyhtiöösi tulossa putkiremontti tai tarvitsevatko suihkutilat päivittämistä? Jotta huolettomia suihkuhetkiä riittäisi mahdollisimman moneksi vuodeksi, mieti hetki millaisen suihkun kotiisi valitset. Kuinka paljon miellyttävämpää onkaan suihkutella ylellisessä suihkukaapissa tai esimerkiksi suihkunurkassa kuin ikivanhan suihkuverhon takana.Suunnittelun lähtökohtana on hyvä muistaa vanha nyrkkisääntö: valitse niin iso suihku kuin tilaan suinkin mahtuu. Metri kertaa metri on ylellisyyttä, 80 x 80 senttinen riittävä ja 70 x 70 cm kannattaa ottaa silloin, kun tilaa on todella niukasti.
20127_31395.jpg
Kotimainen wc tarpeeseen kuin tarpeeseen
Wc-istuin on pitkäikäinen hankinta. Se on käytössä monta kertaa päivässä, joten sen on oltava niin toimiva, tyylikäs kuin kestäväkin. Jos remontoit vanhaa, istuimen malli määräytyy yleensä viemäröinnin mukaan. Vanhan wc-istuimen paikalle on helpointa laittaa leveäjalkainen malli, joka peittää kätevästi ruuvin reiät. Jos rakennat kokonaan uutta, valinnanvaraa on enemmän.Wc-istuimia on erikorkuisia ja -syvyisiä. Korkeat mallit sopivat erityisesti pitkille tai iäkkäille henkilöille. Wc-istuimen molemmille puolille kannattaa jättää riittävästi tilaa, sillä ahtaassa wc:ssä on ikävä asioida. Wc:n minimileveytenä pidetään yleensä noin 80 senttiä.
Kerrostalo alhaalta kuvattuna
Viikon kysymys: Mitä tehdä, kun isännöitsijätoimisto laiminlyö suurimman osan velvollisuuksistaan?
Olemme viiden huoneiston taloyhtiö. Isännöitsijätoimisto on hoitanut hallintomme v. 2007 lähtien. Pari vuotta sitten meillä vaihtui isännöitsijätoimiston puolesta isännöitsijä, joka ei ole hoitanut asioita hyväksyttävästi. Tässä karkeimmat esimerkit:1. Eräässä huoneistossa todettiin kylpyhuoneen kosteusvaurio alkuvuodesta 2011. Isännöitsijä lupasi hoitaa urakkakilpailutuksen ja remontin valvonnan. - Isännöitsijä ei kilpailuttanut remonttia vaan valitsi ilmeisesti jonkun tutun urakoitsijan. - Isännöitsijän valvonta rajoittui yhteen käyntikertaan paikan päällä. - Urakoitsija tuplalaskutti yhtiötä, mutta isännöitsijä ei tarkistanut laskuja vaan kehotti osakkaita maksamaan osuutensa. Tuplalaskutuksen huomasivat osakkaat itse pyytäessään saada nähdä laskut. - Urakan alkuperäinen kustannusarvio oli 3700€, mutta lopullinen summa n. 13000€ (kylpyhuoneen koko 10m2). Isännöitsijä ei keskeyttänyt urakkaa, vaikka hallitus ei antanut lupaa jatkaa remonttia epäselvien kustannusten nousujen takia. - Taloyhtiö oli juuri täyttänyt 10-v. Taloyhtiön hallitus pyysi isännöitsijää useaan kertaan olemaan yhteydessä rakentajaan - isännöitsijä ei pyyntöä noudattanut.2. Taloyhtiössä on ollut tapana tasata huoneistokohtaiset vesimaksut kerran vuodessa. Isännöitsijä ei tehnyt sitä kahteen vuoteen. Loppujen lopuksi häneltä tuli joko lasku, jossa oli ainoastaan lisäämaksettava loppusumma, tai suoraan palautus liikaa maksetuista tilille. Kukaan ei saanut mitään laskelmaa, josta olisi voinut todentaa summat oikeiksi.3. Eräässä huoneistossa on vakituisen asukkaan lisäksi muut asukkaat vaihtuneet viimeisen vuoden aikana. Kukaan taloyhtiön osakkaista ei tiedä, kuka oikeasti on kirjoilla ko. huoneistossa. Isännöitsijä ei ole pyynnöistä huolimatta toimittanut asukasrekisteriä.4. Isännöitsijätoimisto on avannut taloyhtiölle omat nettisivut, jonne se sopimuksen ja puheidensa mukaan tallentaa taloyhtiön dokumentaation. Sivut ovat lähes tyhjät: mm. viimeinen yhtiökokouspöytäkirja on tallennettu v. 2009.Tässä siis tärkeimmät laiminlyönnit. Kun taloyhtiö viimeisessä yhtiökokouksessaan pyysi isännöitsijätoimistolta (taas kerran) selvityksiä mm. em. asioihin, se ei ole niitä antanut. Sen sijaan yrityksen toimitusjohtaja irtisanoi sähköpostitse taloyhtiömme sopimuksen, mikä tarkoittaa sitä, että meillä on minimaaliset mahdollisuudet saada mm. remontissa tuplalaskutettuja kuluja takaisin.Miten voimme toimia tässä asiassa? Oikeuteen emme haluaisi lähteä, mutta emme myöskään antaa helpolla periksi isännöitsijätoimiston selkeälle epärehellisyydelle.Kiitos vastauksesta etukäteen.Kysymys: Voiko tässä tapauksessa oikeudenmukaisuus -perusteella jakaa muuten, kuin tasan osakkeiden suhteessa? Voiko A-talon ja B-talon kustannukset eriyttää ja periä A-talon sekä B-talon osalta niin, että kumpikin talo vastaa oman talon lämmönvaihtajien uusinnasta? Jos kustannukset voidaan jakaa talojen kesken, mitä päätöksiä taloyhtiössä vaaditaan?
20116_26521.jpg
Asunto-osakeyhtiölaki uudistui 1.7.2010
Asunto-osakeyhtiölain uudistus toteutettiin 1.7.2010. Mielipiteet uudistuksen tarpeellisuudesta sekä sen toimivuudesta olivat tuolloin hyvin ristiriitaisia. Keskustelua käytiin mm. tarpeettomien kustannuserien muodostumisesta sekä isännöintipalkkioiden kasvusta.Merkittävimmät arkipäivää koskevat uudistukset käsittelivät mm. taloyhtiön kunnossapitoa, korjaushankkeita sekä tilintarkastusta ja yhtiökokouskäytäntöjä.Omataloyhtiö.fi teetti aiheesta tutkimuksen, tutustu vastauksiin.Tutustu asunto-osakeyhtiölakiin...
20236_82063.jpg
Luvatonta rakentamista
Omistan pienen rivitaloyksiön (34 m2). Seinä-naapurin asunto on 64 m2, koska kaksi yksiötä on yhdistetty. Hän asuu paikalla pysyvästi. Syksyllä 2011 naapurini kysyi kantaani, jos hän rakentaisi terassin asuntonsa metsän puolelle. Keskusteltuani isännöitsijämme ja kunnan rakennustarkastajan kanssa, kuulin, että hän on rakentamassa 10m (asunnon leveys) x 4 m kokoista "lavaa"; molemmat viranomaiset olivat sanoneet, että niin suuri terassi ei missään tapauksessa voi tulla kysymykseen. Laitoin oman kielteisen kantani kaikenkokoisten terassien tekemiseen perusteltuna.Naapuri oli kuitenkin anonut rakennuslupaa suoraan kunnalta (ei siis taloyhtiöltä); rakennustarkastaja oli pyytänyt puuttuvia asia-kirjoja, mutta niitä ei toimitettu. Heinäkuussa 2012 terassi (n. 40 m2) oli rakennettu salaa, ulkoseinään oli puhkaistu ovi ilman lupaa ja tontilta oli kaadettu 6 suurehkoa mäntyä. Yksiöni huone toimii sekä makuu- että olo-huoneena ja terassi alkaa 1 m:n päästä huoneeni ikkunan reunasta ja ulottuu n. 4 m (entiseen) metsään päin. terassilta on esteetön näkymä lähes koko huoneeseeni. Yksityisyyteni on täysin mennyt kuten myös rauhallinen metsämaisema. Rakennustarkastaja, saatuaan kuulla asiasta, antoi vielä lisäaikaa piirustusten yms. toimittamiseen syyskuun loppuun. Kun papereita ei tullut, määräsi rakennustarkastaja terassin käyttökieltoon ja purettavaksi. Tähän naapurini on tehnyt oikaisuvaatimuksen, joka ei täytä kriteereitä. Isännöitsijä on antanut rakennustarkastajalle lausunnon, että lupaa ei ole anottu eikä myönnetty ja että yhtiön kanta terassin rakentamiseen on kielteinen.Voiko ja täytyykö yhtiön hallituksen tehdä päätös terassin purkamisesta ja asettaa mahdollisesti uhkasakko? Jos niin minkä suuruinen sakko? Miten korvataan kaadetut puut? - voinko minä, naapurina, hakea korvausta osakkeeni arvon alenemisesta johtuen valtavasta terassista ja metsämaiseman pilaamisesta?

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton