Vedenmittausjärjestelmissä on isoja eroja – Asiantuntija vastaa
Omataloyhtiö.fi

Vedenmittausjärjestelmissä on isoja eroja
– Asiantuntija vastaa

Harkittu vedenmittausjärjestelmän valinta on tuottava sijoitus ja merkittävä ympäristöteko. Suomen johtava vedenkulutuksen ja -mittauksen asiantuntija Verto listasi seitsemän usein kysyttyä kysymystä. Lue vastaukset, ennen kuin valitset!


1. Miksi vettä pitäisi käyttää Suomessakin harkitusti?
Veden osuus nykyaikaisen kerrostalon lämmitysenergiasta on lähes puolet. Viisas vedenkäyttö hyödyttää siis asukkaita ja omistajia taloudellisesti ja on merkittävä ympäristöteko.
 
2. Miksi vesimittari vaikuttaa kulutukseen?
Reaaliaikainen ja etäluettava lukema konkretisoi kulutustottumukset ja auttaa tiedostamaan omien valintojen vaikutuksen. Verto-kodeissa kulutus laskee keskimäärin kolmanneksella mittareiden asentamisen jälkeen. Tänä vuonna asukkaat ovat jo ehtineet säästää vesilaskuissa yli kolme miljoonaa. Viime vuoden potti rikkoi 20 miljoonan rajan.

3. Voiko mittarilukemaan luottaa?
Eri valmistajia on mahdotonta niputtaa yhteen. Tutustu referensseihin, pyydä lisätietoja teknisistä ratkaisuista ja valitse vain todistetusti luotettava ja kestävä järjestelmä.
 
4. Mitä mittausjärjestelmän hankinta maksaa?
Vedenmittausjärjestelmän todellisen hinnan kertoo aina elinkaarilaskelma. Kannattaa selvittää esimerkiksi se, kuinka usein järjestelmä pitää huoltaa ja riittääkö huolloksi yksittäisten osien vaihto vai lentääkö ongelmatilanteissa roskiin koko mittari.
 
5. Eikö halvinkin järjestelmä täytä lain vaatimukset?
Kyllä, mutta pelkkää asennushetken kustannusta miettivä menettää sijoittamansa pääoman. Reaaliaikainen mittaus ja kulutuksen mukaan laskuttaminen pienentävät merkittävästi vesi- ja sähkölaskua ja alkavat antaa sijoitukselle tuottoa jo parissa vuodessa.
 
6. Mitä lisäominaisuuksia järjestelmiin voi saada?

Se vaihtelee. Me Vertolla olemme valinneet tuotteisiimme vakioksi ominaisuudet, joista on arvokasta apua: VertoLive vie kulutustiedot laskutusjärjestelmään automaattisesti, ilmoittaa teknisestä huoltotarpeesta ja välittää vuotohälytykset suoraan huoltoyhtiölle. 
 
7. Mitä kaikkea järjestelmien hintaan kuuluu?
Sekin vaihtelee. Me Vertolla olemme valinneet tarjota kattavaa palvelua: varmistamme laadun tarjoamalla kaikille asiakkaillemme kokonaisvaltaista suunnitteluapua, laajaa teknistä tukea sekä perusteellisen käyttöönottotarkastukseen.  


”Verton järjestelmä on viety niin paljon pidemmälle kuin kilpailijoiden. Koko paketti on yksinkertaisesti kunnossa.”
- Eero Vuohelainen, Tampereen putkiasennus Oy


Kiinnostuitko? Pyydä yhteydenottoa.


 
Julkaistu
13.3.2018