Rakennusjäte – huomioimaton aikasyöppö huoneistoremontissa

Rakennusjäte – huomioimaton aikasyöppö huoneistoremontissa

Työvälineet kasassa ja mieli kirkkaana sekä innokkaana remontoimaan. Ei kun tuumasta toimeen ja hommiin kiinni. Juuri kun olet saanut työn alulle ja työn edetessä huomaatkin jonkin seikan, jota ei tullut huomioonotettua. Tämä seikka voi olla esimerkiksi työkalu tai tarvike, jota pitää sitten lähteä kiireen vilkkaa hakemaan rautakaupasta, jotta hommat saadaan etenemään – ja aikaa kuluu auton ratissa. Kuulostaako tutulta? Sama aikasyöppö voi olla remonttijätteiden kanssa.

Rakennusjäte – remontin väistämätön sivutuote

Remonttien yhteydessä tulee välttämättä rakennusjätettä muodossa tai toisessa. Sama välttämättömyys on kyseisten jätteiden kuljetus. Aina sitä ei tule välttämättä ajatelleeksi, kuinka kauan rakennusjätteiden käsittelyyn menee aikaa ja vaivaa.

Usein myös käy niin, että remonttien yhteydessä intoudutaan tekemään muutakin kuin alkuperäinen suunniteltu työ. Siinä tapauksessa jätteen määrä voi vaihdella ennustamattomasti eli jos on suunnitellut työn ja sitä myötä jätteen määrään tietyksi, määrä voi vielä muuttua töiden alkamisen jälkeen. Ennalta suunnittelemattomia töitä – ja sitä myöten jätteitä – voi siis tulla eteen töiden edetessä.

Aina ei ole myöskään itsestäänselvyys, että esimerkiksi vaihtolavaa saa järjestettyä läheisyyteen. Kaikissa taloyhtiöissä ei ole välttämättä mahdollisuutta sallia yhtään ylimääräistä piha-alueelle johtuen eri syistä, vaikkapa piha-alueen ahtaudesta. Vaikka luvan saisi, voi mennä luvan hakemiseen ja kyselemiseen oma aikansa ja vaivansa.

Autopaikan vuokraaminen tai lainaaminenkin voi tulla kyseeseen, mutta sekin voi olla hataralla pohjalla monessa tapauksessa.

Kaupungin omistamille teillekään ei välttämättä helposti saa lupaa ja siinäkin voi kestää oma aikansa ja vaivansa – viivettä ja lomaketta voi olla molempia reilusti.

Keskustoissa voi olla vaikeuksia saada tie vuokralleKeskustoissa voi olla vaikeuksia saada tie vuokralle

Jätteitä syntyy myös epätasaisesti pitkin työn etenemistä, mikä ei helpota jätteiden poiskuljettamista. Kaikki jäte ei siis ole kuljetettavissa samaan aikaan, vaan voivat viedä tilaa koko sen ajan, kun seuraavaksi jätettä syntyy työn yhteydessä.

Remontit voivat olla usein myös todella nopealla aikataululla toteutettavia, jolloin ei ylimääräisille luville ja viiveille ole sijaa aikataulujen suhteen. Tuleeko sitä usein mietittyä voisiko jätteiden käsittelyssäkin olla muuta ratkaisua kuin hoitaa kaikki itse?

Mitä vaihtoehtoja rakennusjätteiden kuljettamiseen?

Sitä tulee valittua sitä mitä on tarjolla ja mikä on se itselle tärkein; onko se itse remontointi vai haluaako mahdollisesti säästää jonkin verran viemällä itse jätteet jatkokäsittelyyn? Entä jos sen vaihtolavan, vaikka saisikin järjestettyä – ratkaiseeko se koko jätehuollon?

Vaihtolavan jos saa järjestettyä, tulee vaihtolavan olla saatavilla tiettyjen työvaiheiden eli mahdollisesti koko remontin ajan. Vaihtolava siis vie mahdollisesti pitkän aikaa tilaa, ja edelleen – niiden lupien saamiseen menee oma aikansa ja vaivansa.

Tavaroiden poisvieminen on aikaa vievää työtäTavaroiden poisvieminen on aikaa vievää työtä

Itse viemällä ja hoitamalla pitää myös järjestää välineet, joilla jätteet tulee kuljettaa. Puhumattakaan käytetystä ajasta; suuremmassa kaupungissa ajaminen ruuhkissa voi kuluttaa nopeasti 1-2 tuntia jo pelkästään autossa istumiseen kuljettaen jätteitä jatkokäsittelyyn.

Vapaa-aika ja ylipäätään aika on sitä arvokkainta valuuttaa mitä löytyy. Voisiko siis arvokkaalle ajalle löytyä arvokkaampaa tekemistä kuin istua autossa ruuhkassa kuljettaen remontoinnista aiheutuneita jätteitä? Huoneistoremontissa kun materiaalien poisvientiin voi kulua nopeasti 2-8 tuntia riippuen remontin laajuudesta.

Esimerkiksi keittiöremontissa syntyy paljon painavaa levytavaraa, jolloin poisvienti voi olla jopa 8 tuntia. Kyseinen aika voi olla jopa pahimmassa tapauksessa viidesosa eli 20 % luokkaa koko remontin ajasta. Miksi ja voisiko rakennusjätteiden käsittelyyn remontin yhteydessä olla muutakin ratkaisua?

Jos jätteiden ulkoistaminen remontin yhteydessä mietityttää ja on harkinnan varassa, niin jätteiden poiskuljettamiselle on myös palveluntarjoajia. Vastaavanlaista ratkaisua tarjoaa Lassila & Tikanoja Helpponouto-palvelulla

Yhteistyöllä aikaa olennaiseen

Yhteistyö voi olla avain siihen itselle tärkeimmän ajan järjestämiseen. Remontin yhteydessä, jos arvostaa remontin etenemistä, niin töiden jakaminen voi olla paras ratkaisu. Jopa siinä tapauksessa, että töiden jakaminen maksaa. Maksu voi tapahtua takaisin oleelliseen keskittymisenä eli työn parempana ja nopeampana etenemisenä ja mielihyvänä, jota ei aina lasketa – numeroiksi kun hyvinvointia ja mielihyvää on vaikea muuttaa. Aikasäästöä tulee myös, kun Helpponoudon 30min paketin aika poisviety tavara vastaa itsevietynä 2-3 tuntia.

Ulkoistamalla jätteiden huollon voi unohtaa myös jätteiden varastoinnin. Ylimääräistä tilaa remonttien yhteydessä ei paljoa usein ole. Remonttinouto voi sopia hyvin esimerkiksi kerrostaloremonteille, mutta ei ole ratkaisu joka kohteeseen. Esimerkiksi rivitaloasujalle taas vaihtolava voi olla varteenotettava vaihtoehto, kun tilaa on paremmin tarjolla. Jokaiselle työkohteelle löytyy siis omat ratkaisunsa.

Rakennusjätteiden nouto Helpponoudolla

  • Nettisivujen kautta helppo ja joustava tilaus, jopa seuraavaksi arkipäiväksi
  • Tilattaessa selkeä hinnoittelu
  • Sisältää kuljetuksen ja jätteenkäsittelymaksut
  • Maksu noudon yhteydessä pankkikortilla (yrityksen tai taloyhtiön ollessa kyseessä laskulla)
  • Tehokas vastuullinen toiminta
  • Tukee kiertotaloutta ohjaamalla materiaalin joko uusiokäyttöön tai uusiomateriaaliksi

Tutustu lisää palveluun
Omataloyhtiö.fi
Julkaistu
21.9.2020