Asennusaika puoli tuntia, tasapainoa vielä haetaan
KOHDE 1 / KATAJANOKKA / raportti 2
Yli satavuotiaan Helsingin katajanokkalaisen kerrostalohuoneiston seitsemän uutta älytermostaattia otettiin onnistuneesti käyttöön lokakuun alussa. Asennushetkellä asukkaan tehtäväksi jäi osoittaa patterien sijainti ja palata hoitelemaan omia hommiaan. Noin puolen tunnin päästä termostaatit olivat käyttövalmiina.
Saatuaan termostaatit paikoilleen asentaja näytti kädestä pitäen, kuinka niitä käytetään ja jätti asuntoon lyhyen pikaoppaan. Kävi ilmi, että älytermostaatteja voi säätää myös perinteisesti valitsemalla haluttu huonelämpötila termostaattia pyörittämällä. Erona perinteiseen on kuitenkin digitaalinen lämpötilanäyttö termostaatin päällä. Ulkonäöltään ja -mitoiltaan älytermostaatit ovat lähellä eläkepäiville päässeitä analogisia edeltäjiään.
Sitten vain termostaattia pyörittämällä sopiva huonekohtainen lämpötila ja odottamaan, mitä tapahtuu. Asennus tapahtui aurinkoisena syyspäivänä valon ja lämmön tulviessa huoneistoon, joten dramaattista muutosta vanhaan ei välittömästi havainnut. Kuitenkin ulkolämpötilan illalla laskiessa termostaatit olivat tunnistaneet sisätiloihin valitun lämpötilan ja huolehtivat sen säilymisestä.
Tukiasema tuo luvatun "älyn"
Termostaattien tukiaseman asennus viivästyi valmistajan toimitusvaikeuksien vuoksi, joten ensimmäiset viikot uusien termostaattien "äly" näkyi vain digitaalisena lämpötilalukemana termostaatin kannessa. Kun taskukokoisen lentävän lautasen näköinen tukiasema lopulta saapui ja asentui pistämällä töpseli seinään, päästiin ottamaan tuntumaa termostaatin odotetusta "älystä".
Info
Wattinen kommentoi: Wattinen otetaan yleensä käyttöön koko taloyhtiöön ja tällöin yhteyslaitteet asennetaan kiinteistön yhteisiin tiloihin. Tässä testissä laitteet asennettiin poikkeuksellisesti suoraan testaajan asuntoon.
Ensin pikaopas esiin ja siitä vilkaisu nelivaiheiseen käyttöopastukseen – aikaa kului noin minuutti. Wattinen-sovelluksen asennus verkosta, siihen rekisteröityminen, termostaatin kannen QR-koodin luku kännykän kameralla eli yhdistäminen puhelimeen, josta haluttujen huonelämpötilojen säätö Wattisen ennalta nimeämien huoneiden termostaatteihin ja asennus oli valmis. Kaikkeen tähän kului viitisentoista minuuttia.
Tällä hetkellä asiakkaan huoneiston eri huoneiden nimeämisestä sovelluksessa vastaa Wattinen, mutta lähitulevaisuudessa sen luvataan siirtyvän asiakkaalle itselleen. Siihen saakka sovelluksessa näkyvät huoneiden nimet perustuvat asentajan valistuneeseen arvaukseen. Esimerkiksi oman huoneistoni yhden huoneen nimi on nyt "Takkahuone", vaikka vastaavia takkoja eli kakluuneja on viidessä eri huoneessa.
Info
Wattinen kommentoi: Sovellus on juuri päivittynyt ja mahdollistaa nyt asukkaan tekemän tilojen nimeämisen. Uudet ominaisuudet tulevat palvelun käyttäjille saataville aina automaattisesti eli sitä mukaan kun palvelu kehittyy, asukkaat voivat hyödyntää uusia toimintoja.
Huoneiden lämpötilat voi ajastaa oman päivärytmin mukaisesti. Sovellus suosittelee laskemaan huonelämpötilaa nukuttaessa ja esimerkiksi päiväsaikaan, kun huoneistossa ei oleskella. Sovellus raportoi vuotuisen hiilidioksidipäästöjen alenemasta, kun lämpötilaa lasketaan; omalla kohdallani päästöt laskivat vuositasolla lähes 500 mäntypuun sitoman hiilidioksidimäärän verran.
Ei sovellu hätähousuille
Pikaopas ja sovelluksen ohjeteksti kertovat, että sovellus toimii viiveellä, eikä ohi ajastuksen tehtyjä lämpötilan käsisäätöjä havaitse välittömästi huoneilman lämpenemisenä, tai viilenemisenä. Ennen kuin tämän tiedostaa, saattaa epäillä, ettei sovelluksesta lähetetty säätö mennyt jakeluun. Käytössä kuitenkin nopeasti havaitsee, että termostaatit reagoivat – kunhan ehtivät.
Vaikka älytermostaatit toimivat kuuliaisesti esiajastuksen perusteella, asukkaan omalla aktiivisuudella saavutetaan pitkässä juoksussa merkittäviä lämmityssäästöjä sen lisäksi, että oman huoneiston lämpötila on koko taloyhtiön keskimäärin säätämää sopivampi.
Älytermostaatit korjaavat itse patteriventtiilien mahdollisen epätasapainon, sekä ajoittamalla veden ja sisätilojen lämmityksen tapahtumaan eri aikoina leikkaavat kulutuspiikkejä ja niistä aiheutuvia lisäkuluja.
Info
Wattinen kommentoi: Wattinen otetaan yleensä käyttöön koko taloyhtiöön, jolloin lämmitysjärjestelmää voidaan tasapainottaa älykkäällä ohjauksella. Tässä testissä laitteet asennettiin taloyhtiössä vain testaajan asuntoon eikä varsinaista tasapainotusta näin ollen voida lämmitysjärjestelmään saada. Sama koskee kulutuspiikkien leikkaamista eli sekin onnistuu vain koko taloyhtiön tasolla. Koko taloyhtiö tulee kytkeä palveluun ja kaikkiin asuntoihin asentaa älytermostaatit älykästä ohjausta varten.
Ensi kokemukset älytermostaateista ovat vahvasti positiivisen puolella, vaikka pientä sekaannusta ajastetun ja toteutuneen lämpötilan kohdalla onkin ilmennyt; aiemmin liiankin lämpimäksi koettu huoneiston peruslämpötila on ajoittain vaihtunut lieväksi koleuden tunnuksi, kun ajastus on pudottanut lämpötilat alhaisiksi. Arvelen tämän menevän lähinnä käyttäjän piikkiin; tukiaseman asennusviiveen vuoksi erilaisille kokeiluille jäi vain muutama päivä.
Jos vielä seuraavissakin raporteissa tulee mainituksi ajoittain kolea sisäilma, syyllistä on aihetta etsiä joko älytekniikasta itsestään, ja varmasti ainakin sen käyttäjistä.
Huomio
Mikä on Wattinen?
Wattinen on vesikiertoiseen patteriverkostoon soveltuva älylämmityspalvelu, joka tasapainottaa lämpöenergian jakamista tarkasti jokaiseen asuntoon ja huoneeseen reaaliaikaisesti, ei vain kertatoimenpiteenä. Se myös säätää lämmitystä asukkaiden asumistottumusten mukaan ja poistaa automaattisesti turhaa energiankulutusta sekä sen myötä ilmastopäästöjä. Wattisella haluttu huonekohtainen lämpötila voidaan säätää tarkasti myös eri vuorokauden ajoille. Wattisen käyttöönotto on mutkatonta, sillä se asennetaan taloyhtiön olemassa olevaan lämmitysjärjestelmään. Asunnoissa lämmityspattereiden termostaatit vaihdetaan Wattisen älytermostaatteihin.