Miten järjestettiin sähköauton latauslaitevalmius asuinkerrostalossa As Oy Porin Karhunpesässä?

Sähkö- ja hybridiauton​​​​​ latausvalmiusvelvoite tuli voimaan 11.11.2020. Lue, miten latausvalmius otettiin käyttöön porilaisessa As Oy Porin Karhunpesässä. Mitkä asiat painoivat vaakakupissa eniten eri järjestelmiä vertailtaessa? Entä miten järjestelmän asennus sujui tilaajan eli taloyhtiön näkökulmasta?

1L3A5383-Edit 1920x1080

Uuden lain mukaan uuteen tai laajaan rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että rakennuksen yhteyteen suunnitellaan ja asennetaan sähköajoneuvojen latauspisteet tai latauspistevalmius. Laki velvoittaa toimenpiteisiin taloyhtiöt, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa.

Korjausrakennushankkeissa – sovelletaan rakennushankkeeseen, jota koskeva lupahakemus tulee vireille 11 päivänä maaliskuuta 2021 tai sen jälkeen – käytännössä sähköajoneuvon latauslaitevalmius on asennettava jokaiselle pysäköintipaikalle silloin, kun korjausprojektin toimenpiteet ulottuvat pysäköintialueeseen ja on kyse laajamittaisesta korjauksesta. Tällaiseksi katsotaan lain mukaan esimerkiksi remontti, joka sisältää julkisivun remontoinnin, ikkunoiden uusimisen sekä yhden tai useamman teknisen järjestelmän korjauksen.

As Oy Porin Karhunpesä on juuri valmistunut kerrostalo Porin keskustassa. Se on osa niin kutsuttua karhukorttelia, johon kuuluu viisi muuta asuinkerrostaloa. Suunnittelussa lähtökohtana ovat olleet arkea ja asumista helpottavat käytännölliset ratkaisut, kuten mahdollisuus sähkö- ja hybridiauton vaivattomalle ja joustavalle lataamiselle. Kerrostalossa on käytössä 54 autopaikkaa.

Sähköajoneuvon lataus osana helppoa asumista

Kohteen väliaikaisena hallituksen puheenjohtajana toimii rakennuttaja MVR-Yhtymä Oy:n Rami Viitasaari, kunnes hallitus valitaan osakkaiden keskuudesta. Asukkaat pääsivät muuttamaan uusiin koteihinsa artikkelin kirjoitusajankohtana, eli kohde on juuri luovutettu asukkaiden käyttöön.

Viitasaaren mukaan yrityksenä ja kohteen toteuttajana he halusivat tulevan taloyhtiön saavan käyttöönsä huolettoman, helpon ja laajennettavissa olevan sähkö- ja hybridiauton latausratkaisun, joka tarjoaa hyvät edellytykset tulevaisuudenkin asumistarpeisiin.
 

– Rakennamme nykyaikaisia taloja, joissa on helppo asua. Sähköajoneuvon latausratkaisua haettaessa huolettomuus ja helppous olivat keskiössä – autolla helposti sisään autohalliin, auto lataukseen ja hissillä asuntoon, kuvailee Viitasaari.

As Oy Porin Karhunpesän taloyhtiön hallituksen väliaikainen puheenjohtaja Rami Viitasaari (MVR-Yhtymä Oy:n toimitusjohtaja)As Oy Porin Karhunpesän taloyhtiön hallituksen väliaikainen puheenjohtaja Rami Viitasaari (MVR-Yhtymä Oy:n toimitusjohtaja)

Järjestelmä, joka joustaa muuttuvissa tarpeissa

Sähköajoneuvojen latausvalmiutta varten As Oy Porin Karhunpesään valittiin WAGO Lattakaapelijärjestelmä. Sopivaa ratkaisua etsittiin yhteistyössä sähkösuunnittelijan, -urakoitsijan sekä asiakkaan kanssa. Sähkösuunnittelijan ja urakoitsijan näkökulmasta ratkaisu vaikutti helpolta toteuttaa − ja oli sitä myös käytännössä.

– Teknisesti järjestelmä oli helppo suunnitella, kun reunaehdot olivat tilaajan kanssa sovittu, kertoo järjestelmän sähkösuunnittelija Pasi Lammi Etteplan Oy:stä.

– Alkuun oli ihmetystä järjestelmästä, kun sitä ei ole tullut ennen vastaan, mutta järjestelmä osoittautui helpoksi asentaa. Asennusohjeet olivat helpot ja selkeät, luonnehtii Arto Hakola Insinööritoimisto Unto Rantanen Oy:stä.

Järjestelmän asentaminen helppoa – pääosin suoraa kaapelin asennustaJärjestelmän asentaminen helppoa – pääosin suoraa kaapelin asennusta
WAGO Lattakaapelijärjestelmällä putket pystyttiin ohittamaan helpostiWAGO Lattakaapelijärjestelmällä putket pystyttiin ohittamaan helposti

Viitasaaren mukaan erilaisia järjestelmävaihtoehtoja on markkinoilla reilusti, mutta vaakakupissa painoivat etenkin järjestelmän muuntojoustavuus, helppokäyttöisyys ja tulevaisuuden tarpeisiin vastaaminen mahdollisimman joustavasti.

Tärkeää oli myös löytää taloudellisesti järkevin ratkaisu. Liika älyteknologiakaan ei ole aina hyvä asia, sillä se voi tarkoittaa asennuksessa ja käytössä haasteita, jotka tulevat loppukäyttäjien maksettaviksi.

Nyt taloyhtiössä on valmius järjestää kaikille autopaikoille sähkö- tai hybridiauton lataus, eli lain vaatimus latausvalmiudesta on järjestetty. Tarpeen mukaan sähköajoneuvon latauspisteitä voidaan myöhemmin kätevästi lisätä.

Viitasaari on valittuun ratkaisuun tyytyväinen ja uskoo sen jatkossa keräävän kehuja myös sähköautoilevilta asukkailta.

– Kannatti katsoa laajemmalti asiaa ja tutkia eri ratkaisuja. Mentiin jälleen askel eteenpäin asumisen helppouden järjestämisessä, Viitasaari iloitsee.

Sähkölatauspistokkeen yhdistäminen lattakaapelijärjestelmään onnistuu helpostiSähkölatauspistokkeen yhdistäminen lattakaapelijärjestelmään onnistuu helposti

WAGO Lattakaapelijärjestelmä

WAGO Lattakaapelijärjestelmä on helppo, vaivaton ja joustava ratkaisu sähköauton latausvalmiuden järjestämiselle taloyhtiössä – oli kyseessä sitten sähköauton lataus kerrostaloon tai rivitaloon.

  • Sähköauton latausvalmiuden järjestäminen on vaivatonta ja kustannustehokasta molemmille osapuolille; taloyhtiölle ja osakkaalle.
  • Selkeä kustannusten jako taloyhtiön ja osakkaan tai pysäköintipaikan haltijan välillä
  • Latausvalmiuden järjestyttyä latauspisteiden lisättävyys on helppoa heti tai tulevaisuudessa
  • Sähkösuunnittelu ja urakointi on helppoa ja nopeaa; suurimmaksi osaksi vain kaapelinasennusta
  • Kotitalousvähennys työn osuudesta, kun latauslaitetta asennetaan
  • Jokainen pysäköintipaikan haltija voi pitää oman paikkansa
  • Syöttötehoja helposti lisää jo ensiasennuksessa tai tulevaisuudessa (ensikaapelointiin ei tarvitse koskea)


Tutustu lisää ratkaisuun


Omataloyhtiö.fi
Julkaistu
25.1.2021