• Etusivu
  • Isännöitsijä

Taloyhtiö: näin valmistaudut osakeluettelon siirtoon

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö Maanmittauslaitos
Julkaistu 23.05.2021Päivitetty 24.05.2021
20215_70783.jpg

Ennen vuotta 2019 perustettujen asunto-osakeyhtiöiden tulee siirtää osakeluettelonsa huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 loppuun mennessä. Tällä hetkellä (toukokuu 2021) huoneistotietojärjestelmässä on noin 5 400 taloyhtiöitä, joista noin 2 100 on osakeluettelonsa siirtäneitä, vanhoja yhtiöitä. Lue seuraavassa miten taloyhtiö voi valmistautua osakeluettelon siirtoon.

Pienten yhtiöiden osakeluetteloita voi jo tälläkin hetkellä siirtää osakeluettelon siirtopalvelussa huoneistotietojärjestelmään, mutta isännöintijärjestelmää käyttävän isännöinnin on kannattanut odottaa teknisten rajapintojen valmistumista.

– On odotettavissa, että pian myös ammatti-isännöinnin taloyhtiöt alkavat siirtyä huoneistotietojärjestelmään, kun Maanmittauslaitos ja järjestelmätoimittajat alkavat saada omia toiminnallisuuksiaan valmiiksi, arvioi Maanmittauslaitoksen johtava asiantuntija Markus Tast.

Tastin mukaan useampi järjestelmätoimittaja on testannut viimeisen vuoden aikana huoneistotietojärjestelmän palveluita, ja ensimmäiset sopimukset palvelun käytöstä allekirjoitetaan todennäköisesti lähiviikkoina. Tämän vuoden aikana onkin odotettavissa, että ensimmäiset isännöintijärjestelmät ottavat huoneistotietojärjestelmän käyttöön.

Miten valmistautua siirtoon?

Miten ammatti-isännöinnin taloyhtiöissä sitten kannattaa valmistautua osakeluettelon siirtoon? Ihan ensimmäiseksi kannattaa huolehtia, että taloyhtiön hallitus on tehnyt päätöksen osakeluettelon siirrosta. Siirrosta ja sen ajankohdasta kannattaa sopia taloyhtiössä jo etukäteen.

Ennen siirtoa on tarkistettava, että osakeluettelon tiedot ovat oikein ja ajan tasalla. Siirrettävien tietojen pitää myös vastata voimassa olevaa yhtiöjärjestystä. Kaupparekisterin tiedot kannattaa päivittää ajan tasalle hyvissä ajoin, koska huoneistotietojärjestelmä käyttää mm. kaupparekisterin edustaja- ja yhteystietoja.

– Osakeluettelon siirtopalveluun tunnistamisen yhteydessä kaupparekisteristä haetaan tieto siitä, että käyttäjä on isännöitsijä tai taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja. He voivat suoraan kaupparekisteritietojen perusteella siirtää osakeluettelon, Tast selittää.

20214_69212.jpg

Mikä muuttuu siirron jälkeen?

Taloyhtiö:

Taloyhtiön on tiedotettava osakkaille osakeluettelon siirrosta viipymättä, koska taloyhtiön kuuluminen huoneistotietojärjestelmään aiheuttaa muutoksia sekä taloyhtiön että osakkaiden toimintaan. Isännöitsijäntodistukseen on merkittävä tieto siitä, kuuluuko taloyhtiö huoneistotietojärjestelmään ja perustuuko omistus osakekirjaan vai sähköiseen merkintään.

– Osakeluettelon siirron jälkeen taloyhtiön ei enää tarvitse selvittää huoneistojen omistajanvaihdoksia. Osakeluettelon ylläpito on Maanmittauslaitoksen vastuulla. Taloyhtiö saa tiedon omistuksen rekisteröinneistä ensisijaisesti sähköpostitse. Jos isännöinnin käytössä on huoneistotietojärjestelmän rajapintapalvelu, tieto omistuksen muutoksista on saatavilla myös sen kautta suoraan omaan isännöintijärjestelmään, Tast kertoo.

Yhtiön ei myöskään tarvitse enää valvoa varainsiirtoveron suorittamista omistajanvaihdosten yhteydessä. Maanmittauslaitos saa tiedon varainsiirtoveron suorittamisesta suoraan Verohallinnolta.

Yhtiön ei tarvitse enää ylläpitää osakkaiden yhteystietoja, vaan se saa ne tarvittaessa Maanmittauslaitokselta, mm. yhtiökokouskutsun lähettämistä varten. Maanmittauslaitos ylläpitää osakkaiden sähköpostiosoitteita ja postiosoitteita.

Osakas:

Osakeluettelon siirron jälkeen osakas voi hakea omistuksensa rekisteröintiä ja osakekirjansa mitätöintiä Maanmittauslaitokselta. Omistuksen rekisteröintiä on haettava kymmenen vuoden kuluessa osakeluettelon siirrosta, mutta rekisteröinti on pakollista jo aiemmin, jos osakehuoneisto vaihtaa omistajaa.

Kun omistajuus perustuu sähköiseen omistajamerkintään, osakkaalla ei ole enää tarvetta säilyttää paperista osakekirjaa eikä tästä mahdollisesti aiheutuvia kustannuksia enää ole. Samalla poistuu riski paperisen osakekirjan tuhoutumisesta tai häviämisestä.

Osakkaan vastuulla on myös tarvittaessa ilmoittaa muuttuneet yhteystiedot Maanmittauslaitokselle. Osakkaan yhteystieto on taloyhtiön siirrossa ilmoittama yhteystieto siihen saakka, kunnes omistaja rekisteröi omistusoikeutensa sähköiseksi tai ilmoittaa tätä ennen Maanmittauslaitokselle uuden yhteystietonsa: sähköpostiosoitteen, postiosoitteen tai molemmat.

Haluatko lisätietoja?

Kiinnostuitko? Jätä yhteydenottopyyntö

Antamasi tiedot välitetään artikkelissa mainitulle yritykselle jatkokäsittelyyn.

Maanmittauslaitos
Isännöitsijä
isännöinti
Kiinnostuitko? Tilaa OMAtaloyhtiö-uutiskirje
Putkiremontti? Energiansäästö? Sähköautojen lataus? Talkoot? Mistä teidän taloyhtiössänne tällä viikolla puhutaan? Omataloyhtiö.fi-uutiskirje sisältää ajankohtaisia, sekä kyseisen viikon teemaan liittyviä artikkeleita. Tutustu muiden taloyhtiöiden projekteihin ja kokemuksiin, vertaile hankkeiden toteutuksia ja lopputuloksia ja laita talteen arvokkaat asiantuntijaohjeet. Olitpa aloitteleva hallituksen jäsen tai monessa marinoitunut isännöitsijä, voit olla varma, että Omataloyhtiö.fi:n uutiskirjeestä opit jotain uutta joka viikko.

Aiheeseen liittyvää

20208_66301.jpg
Huoneistotietojärjestelmä – mitä pitää tietää?
Suomessa on otettu käyttöön sähköinen huoneistotietojärjestelmä vuonna 2019, kun huoneistotietojärjestelmää koskeva lainsäädäntö tuli voimaan. Huoneistotietojärjestelmään kerätään tiedot taloyhtiöistä ja huoneistojen, kuten asuntojen ja autopaikkojen, omistuksista, panttauksista ja rajoituksista. Samalla huoneistojen paperiset osakekirjat poistuvat vähitellen. Huoneistotietojärjestelmästä vastaa Maanmittauslaitos
202010_67107.jpg
Miten siirrän taloyhtiöni osakeluettelon huoneistotieto­järjestelmään?
Huoneistotietojärjestelmä otettiin valtakunnallisesti käyttöön vuonna 2019. Huoneistotietojärjestelmään kerätään tiedot osakehuoneistoista, niiden omistuksista ja panttauksista. Huoneistotietojärjestelmän ylläpidosta vastaa Maanmittauslaitos. Taloyhtiön osakeluettelot tulee siirtää järjestelmään – miten siirto siis tapahtuu?
202011_67713.jpg
Muista nämä asiat, kun teet osakeluettelon siirtoa
Osakeluettelo siirretään huoneistotietojärjestelmään sähköisen osakeluettelon siirtopalvelun avulla. Osakeluettelon siirtopalvelu on tarkoitettu tässä vaiheessa ensisijaisesti niille taloyhtiöille, joilla ei ole käytössään isännöintijärjestelmää. Jos taloyhtiön hallintoa hoitaa ammatti-isännöitsijä, osakeluettelon siirrosta tulee aina ottaa yhteyttä isännöitsijään.Ennen osakeluettelon siirtoa taloyhtiön kannattaa tarkistaa, että osakeluettelon omistajatiedot ovat ajan tasalla ja osakeluettelo vastaa voimassa olevaa yhtiöjärjestystä. Kannattaa myös varmistaa, että taloyhtiön yhteystiedot ovat ajan tasalla yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä.
20204_64036.jpg
Opas taloyhtiöille yhtiökokousten pitämiseksi poikkeusaikana
Koronavirusepidemian vuoksi taloyhtiöt ovat joutuneet miettimään yhtiökokouskäytäntöjään, jotta voidaan järjestää kaikille osakkaille turvalliset olosuhteet yhtiökokoukseen osallistumiseksi. Koostimme tähän asunto-osakeyhtiölain vaatimukset yhtiökokoukselle ja vaihtoehdot yhtiökokouksen pitämiselle.Asunto-osakeyhtiölaki edellyttää, että myös perinteinen kokous on järjestettävä, joten kokousta ei voi kokonaan järjestää teknisten apuvälineiden avulla etäkokouksena. Kokouksella on siis aina oltava aika ja paikka. Kokouspaikalla on oltava vähintään välttämättömät kokousvirkailijat (hallituksen puheenjohtaja + isännöitsijä). Viranomaiset eivät liene suoraan kieltäneen yhtiökokouksia, mutta ohjeistus on, että yli 10 henkilön kokoontumisia ei toteutettaisi. Tätä on syytä mahdollisuuksien mukaan noudattaa.Ellei yhtiöjärjestys kiellä etäosallistumista, voi yhtiön hallitus päättää etäosallistumismahdollisuudesta. Taloyhtiön hallitus päättää, mitä etäyhteyttä yhtiökokouksessa käytetään. Etäosallistumisen mahdollisuudesta ja toteutustavasta on aina mainittava yhtiökokouskutsussa sekä kerrottava riittävän selkeästi osakkaille ohjeet etäosallistumista varten. Kokouskutsusta on käytävä myös ilmi, mikäli etäosallistuminen rajoittaa osakkaan puhe- tai äänivaltaa.
20232_80816.jpg
Vaikuta itse hoitovastikkeen kustannuksiin lämmitystä säätämällä
Energian hinnannousu on saanut suomalaiset kysymään, mitä tapahtuu yhtiövastikkeille? Nouseeko asumisen hinta entisestään? DNA:n älylämmityspalvelu Wattisen teettämässä kyselyssä peräti 62 prosenttia kaikista vastaajista ilmoitti olevansa huolissaan vastikkeiden noususta. Hälyttävintä oli se, että erityisen huolissaan mahdollisesta noususta oli jopa noin joka neljäs vastaaja (26 %).
202111_73849.jpg
Kuntoarvio auttaa selvittämään korjaustarpeet
Pitkän tähtäimen suunnitelma (PTS) yhdessä kuntoarvion kanssa auttaa hallitusta pitämään taloyhtiön kunnossa.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton