Putkiremontin myötä osakkaalle aiheutuneet ylimääräiset remonttikustannukset
Omataloyhtiö.fi

Putkiremontin myötä osakkaalle aiheutuneet ylimääräiset remonttikustannukset

Putkiremontin myötä osakkaalle aiheutuneet ylimääräiset...
Kirjoittaja
Viesti
Sessu
Sessu
New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)
Ryhmä: Jäsenet
Viestiä: 1, Käynnit: 0

Omistan kaksi asuntoa samassa taloyhtiössä, toinen 44 m2 (2 h + kk) ja toinen 65 m2 (3 h + k). Pienemmän asunnon ostin v. 2007 ja isomman v. 2012. Asuin itse pienemmässä asunnossa v. 2007 - maaliskuu 2014, jolloin asunnossa alkoi putkiremontti.

Isompi asunto oli vuokrattuna huhtikuu 2012 - huhtikuu 2014, jolloin myös tässä asunnossa alkoi putkiremontti. Putkiremontin yhteydessä paljastui seinänaapurin putkiston löytyvän olohuoneeni lattian alta, joten lattiaa jouduttiin purkamaan. Koko huoneiston lattiassa keittiötä lukuun ottamatta oli erittäin korkeatasoinen ja kaunis, v. 2011 asennettu laminaatti, jota ei enää ollut saatavilla.

Otin kesäkuussa 2014 yhteyttä isännöitsijään olohuoneen lattian purkamisesta johtuvassa korvausasiassa. Asunnon olohuone ja eteinen ovat yhtenäistä, avaraa tilaa ilman ovea, kynnystä tms. Huoneiston pohjaratkaisu on alkuperäinen. Eteisestä olohuoneen johtavan kulkuaukon leveys on 130 cm ja korkeus 220 cm. Laminaatti näiden huoneiden välillä oli yhtenäinen.

Luvattoman pitkän harkinnan jälkeen isännöitsijä, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja ja yksi hallituksen jäsen päättivät, että taloyhtiö korvaa ainoastaan olohuoneen laminaatin. Tämä olisi tarkoittanut sitä, että minun olisi pitänyt asennuttaa 130 cm pitkä kynnys olohuoneen ja eteisen väliin, jonka jälkeen kynnyksen erottamissa huoneissa olisi ollut kummassakin erilainen laminaatti.

Lisäksi keittiössä (n. 8 m2) olisi ollut vielä muista huoneista poikkeava, kolmas erilainen laminaatti. Vuokralaisteni asuessa asunnossa sattui keittiössä nimittäin vesivahinko kesällä 2012. Tässä yhteydessä vesivahingon korjausta hoitanut urakoitsija vaihtoi keittiön lattiaan erinäköisen ja huonolaatuisen laminaatin. Urakoitsijan ollessa ostamassa laminaattia, hän soitti minulle kertoen löytäneensä "täysin vastaavan" laminaatin kuin mitä keittiössä ja asuntoni muissa huoneissa oli. Luottaen hänen sanaansa annoin hänelle luvan ostaa ko. laminaatin ja asentaa sen paikalleen. Totuus laminaatin erilaisuudesta ja laadusta paljastui minulle vasta paljon myöhemmin vieraillessani vuokralaisten luona. Tästä syystä keittiössä oli siis vielä muista huoneista poikkeava laminaatti.

Itse olin tässä korvausasiassa sillä kannalla, että taloyhtiön olisi pitänyt korvata minulle vähintäänkin olohuoneen (n. 18 m2) ja eteisen (n. 8 m2) laminaatit asennustöineen. Vaadin myös keittiön laminaatteja uusittavaksi, vaikka en tajunnutkaan tätä vesivahinkourakoitsijan kesällä 2012 tekemää virhettä ajallansa reklamoida laminaatin todellisen laidan selvittyä minulle vasta sen verran myöhään. Alkuperäisessä taloyhtiölle laatimassani vaatimuksessa pyysin korvausta koko asunnon laminaattien uusimisesta, mutta olin asiassa valmis hieman joustamaankin.

Jouduin lisäksi käyttämään tuntikausia aikaa eteisen ja makuuhuoneiden laminaattien irrottamiseen / sahaamiseen feinille, sillä iso osa laminaateista oli huoneissa olevien suurten vaatekaappien alla.

Lopputulema kuitenkin oli, että koska en missään nimessä halunnut asunnossani olevan kolmea erilaista laminaattia, päätin uusia asunnon kaikkien huoneiden lattiat yhdellä ja samalla, uudella laminaatilla. Tämä tuli minulle erittäin kalliiksi ja meni olohuonetta lukuun ottamatta minun piikkiini. Taloyhtiö siis loppujen lopuksikin korvasi ainoastaan olohuoneen laminaattien uusimisen. Ilmoitin tyytymättömyyteni päätökseen.

Isännöitsijä kertoi päätöksensä perustuvan Isännöitsijäliitolta saamaansa kirjalliseen ohjeistukseen. Tiedustelin vielä, että onko isännöitsijä muistanut mainita olohuoneen ja eteisen olevan yhtenäistä tilaa. Tähän en saanut kunnollista vastausta. Nyt viimeisten viikkojen aikana olen lähettänyt isännöitsijälle lukuisin sähköposteja ja vaatinut saada paluupostissa Isännöitsijäliitolta saamansa ohjeistuksen. Isännöitsijä ei ole vastannut sähköposteihini.

Putkiremontin valmistuttua heinäkuun lopussa 2014 muutin itse pysyvästi asumaan ko. asuntooni, joskin muuttoni viivästyi n. viikolla jouduttuani odottamaan isännöitsijän ja taloyhtiön edustajien päätöstä tässä asiassa. Tämä taasen aiheutti minulle jälleen lisäkuluja joutuessani asumaan putkiremontin aikaisessa evakkoasunnossa sovittua pidempään.

Menikö tämä kaikki nyt ihan oikein?

TEE

Yhdistä valitut

Yhdistä valittuihin aiheisiin...

Yhdistä etukäteen valittuun aiheeseen...

Yhdistä aiheen ID:hen...

Samankaltaisia aiheita

Lukee tätä viestiketjua

Login

Existing Account
Valikko
Haku