• Etusivu
  • Isännöitsijä

Kannattaako pienten taloyhtiöiden siirtyä huoneistotietojärjestelmään jo nyt?

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö Maanmittauslaitos
Julkaistu 03.02.2022Päivitetty 12.10.2023
20222_76800.jpg

Kuva: Riku Nikkilä

Huoneistotietojärjestelmään siirtyminen puhuttaa monia taloyhtiöitä. Siirron määräraja on asetettu vuoden 2023 loppuun, mutta etenkin pienten taloyhtiöiden kannattaa hoitaa asia jo nyt. Maamittauslaitoksella ollaan valmiita ja asian hoitamiseen löytyy tällä hetkellä riittävästi asiantuntija-apua.

Ennen 1.1.2019 perustettujen asunto-osakeyhtiöiden tulee siirtää osakeluettelonsa ylläpito Maanmittauslaitoksen ylläpitämään huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 loppuun mennessä. Myös vanhat keskinäiset kiinteistöosakeyhtiöt voivat halutessaan siirtyä huoneistotietojärjestelmään. Uudet taloyhtiöt taas kuuluvat huoneistotietojärjestelmään heti perustamisestaan lähtien.

Osakeluettelon siirron jälkeen on osakkeenomistajan vuoro hakea omistuksen rekisteröintiä, jolloin myös paperinen osakekirja tulee toimittaa Maanmittauslaitokselle mitätöitäväksi. Asia koskettaa kaikkia Suomen noin 90 000 asunto-osakeyhtiötä, kuten myös jokaista noin kahta ja puolta miljoonaa osakkeenomistajaa.

Miksi keskustella osakeluettelon siirrosta yhtiökokouksessa?

Päätöksen osakeluettelon siirrosta tekee taloyhtiön hallitus. Osakeluettelon siirtoa ei siis tarvitse tuoda yhtiökokouksen esityslistalle yhtiökokouksen päätöstä edellyttäväksi asiaksi. Kevään yhtiökokouksessa tai varsinaisen kokouksen jälkeen on kuitenkin oiva hetki keskustella huoneistotietojärjestelmään liittyvistä asioista, kun sekä taloyhtiön hallitus, isännöitsijä ja osakkeenomistajat ovat yhtä aikaa läsnä.

Taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän kannattaa sopia osakeluettelon siirtoon liittyvistä toimenpiteistä ja aikataulusta.

Kun osakeluettelo on siirretty huoneistotieto­järjestelmään, on taloyhtiön viipymättä ilmoitettava siitä osakkeenomistajille.

20211_68409.jpg

Osakkeenomistajan on haettava omistuksen rekisteröintiä kymmenen vuoden kuluessa osakeluettelon siirrosta. Jos siis taloyhtiö tekee osakeluettelon siirron esimerkiksi 1.6.2022, voi osakkeenomistaja hakea omistuksensa rekisteröintiä ja paperisen osakekirjansa mitätöintiä vaikka heti tämän jälkeen, ja viimeistään hänen on haettava sitä 1.6.2032. Pakollista omistuksen rekisteröinti on jo aikaisemmin, jos osakehuoneisto vaihtaa omistajaa osakeluettelon siirron jälkeen.

Jos huoneisto on lainan vakuutena, voivat osakkeenomistaja ja pankki sopia, että pankki hoitaa rekisteröinteihin ja osakekirjan mitätöintiin liittyvät toimenpiteet osakkeenomistajan puolesta ja suostumuksella.

Apua huoneistotietojärjestelmästä tiedottamiseen

Maanmittauslaitos on koonnut taloyhtiöiden yhtiökokouksia varten materiaalia, jonka avulla taloyhtiö voi perehtyä huoneistotietojärjestelmään ja kertoa siitä osakkeenomistajille. Koko materiaalipaketti löytyy osakehuoneistorekisteri.fi-sivustolta. Sivustolla kerrotaan, mitä toimenpiteitä taloyhtiön tulee tehdä ennen siirtoa ja siirron jälkeen ja miten osakeluettelo siirretään.

Mukana materiaalipaketissa on myös huoneiston omistajalle tarkoitettuja esitteitä. Esitteissä kerrotaan muun muassa, mitä huoneiston omistajan on hyvä ottaa huomioon sekä opastetaan sähköisen omistusmerkinnän hakemisessa. Esitteet ovat vapaasti hyödynnettävissä – ne voi viedä taloyhtiön omille kotisivuille tai vaikkapa tulostaa taloyhtiön ilmoitustaululle ja yhtiökokoukseen osakkeenomistajille jaettavaksi.

Maanmittauslaitos
Isännöitsijä
määräykset
Kiinnostuitko? Tilaa OMAtaloyhtiö-uutiskirje
Putkiremontti? Energiansäästö? Sähköautojen lataus? Talkoot? Mistä teidän taloyhtiössänne tällä viikolla puhutaan? Omataloyhtiö.fi-uutiskirje sisältää ajankohtaisia, sekä kyseisen viikon teemaan liittyviä artikkeleita. Tutustu muiden taloyhtiöiden projekteihin ja kokemuksiin, vertaile hankkeiden toteutuksia ja lopputuloksia ja laita talteen arvokkaat asiantuntijaohjeet. Olitpa aloitteleva hallituksen jäsen tai monessa marinoitunut isännöitsijä, voit olla varma, että Omataloyhtiö.fi:n uutiskirjeestä opit jotain uutta joka viikko.

Aiheeseen liittyvää

20208_66301.jpg
Huoneistotietojärjestelmä – mitä pitää tietää?
Suomessa on otettu käyttöön sähköinen huoneistotietojärjestelmä vuonna 2019, kun huoneistotietojärjestelmää koskeva lainsäädäntö tuli voimaan. Huoneistotietojärjestelmään kerätään tiedot taloyhtiöistä ja huoneistojen, kuten asuntojen ja autopaikkojen, omistuksista, panttauksista ja rajoituksista. Samalla huoneistojen paperiset osakekirjat poistuvat vähitellen. Huoneistotietojärjestelmästä vastaa Maanmittauslaitos
202010_67107.jpg
Miten siirrän taloyhtiöni osakeluettelon huoneistotieto­järjestelmään?
Huoneistotietojärjestelmä otettiin valtakunnallisesti käyttöön vuonna 2019. Huoneistotietojärjestelmään kerätään tiedot osakehuoneistoista, niiden omistuksista ja panttauksista. Huoneistotietojärjestelmän ylläpidosta vastaa Maanmittauslaitos. Taloyhtiön osakeluettelot tulee siirtää järjestelmään – miten siirto siis tapahtuu?
202011_67713.jpg
Muista nämä asiat, kun teet osakeluettelon siirtoa
Osakeluettelo siirretään huoneistotietojärjestelmään sähköisen osakeluettelon siirtopalvelun avulla. Osakeluettelon siirtopalvelu on tarkoitettu tässä vaiheessa ensisijaisesti niille taloyhtiöille, joilla ei ole käytössään isännöintijärjestelmää. Jos taloyhtiön hallintoa hoitaa ammatti-isännöitsijä, osakeluettelon siirrosta tulee aina ottaa yhteyttä isännöitsijään.Ennen osakeluettelon siirtoa taloyhtiön kannattaa tarkistaa, että osakeluettelon omistajatiedot ovat ajan tasalla ja osakeluettelo vastaa voimassa olevaa yhtiöjärjestystä. Kannattaa myös varmistaa, että taloyhtiön yhteystiedot ovat ajan tasalla yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä.
20132_33862.jpg
Taloyhtiön osakas - muista kyselyoikeutesi yhtiökokouksessa!
Oma koti, asunto, on osakkaan elämän kallein sijoitus. Olisi hyvä tietää, mitä omaisuudellesi ja sijoituksellesi tapahtuu. Taloyhtiön yhtiökokouksessa osakkaalla onkin ainutlaatuinen kyselyoikeus. Oikeus on vain vuoden tärkeimmissä kokouksissa eli yhtiökokouksissa, joista suurin osa pidetään keväällä. Silloin hallitus ja isännöitsijä ovat velvollisia vastaamaan osakkaiden esittämiin kysymyksiin ja antamaan asioista tarkempia tietoja. Yhtiökokousten välillä hallitus voi itsenäisesti harkita, mistä asioista se haluaa tiedottaa ja mistä ei.
20227_79100.jpg
Kolme syytä välitilinpäätökselle
Tilinpäätös vuosittain on monelle asunto-osakkeen omistajalle tuttu, mutta mikä on välitilinpäätös. Se tehdään vain tarvittaessa ja tarve on melko harvoin. Seuraavassa käymme läpi niitä kohtia, joissa välitilinpäätöstä kuitenkin tarvitaan.
20217_71691.jpg
Mitä kohuttu ilmastopaketti tarkoittaa rakennusalalle?
EU:n ilmastopaketti on vaikutuksiltaan vielä monelta osin epäselvä. Otimme selvää, mitä se voi tuoda tullessaan rakennusteollisuudelle.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton