• Etusivu
  • Energia

Lataa autoa, kun sähkö on halpaa

– Ota taloyhtiöllesi käyttöön Plugit TUNTIHINTA

Tapio NäslundKaupallinen yhteistyö Plugit
Julkaistu 12.12.2023Päivitetty 11.12.2023
print_lataus-5086_inkku

Pörssisähköä käyttävien taloyhtiöiden ongelmana on suuri tuntihintojen vaihtelu. Kiinteän lataushinnan määrittäminen on vaikeaa ja hinnoittelu ei kohtele kaikkia lataajia yhdenvertaisesti. Plugit TUNTIHINTA -palvelu ratkaisee suurelta osin pörssisähkön piirissä olevien kohteiden hinnoitteluhaasteet, kun lataustapahtuman hinta perustuu aina todellisiin kustannuksiin.

Sähkökriisi nopeutti kehitystyön tarvetta

Syksyllä 2022 sähkönhinta lähti nousuun ja kiinteähintaisten sopimusten päätyttyä sähköyhtiöt tarjosivat niin kotitalouksille kuin taloyhtiöillekin joko suhteellisen kalliita kiinteähintaisia tai pörssisähköpohjaisia sopimuksia. Sähkön pörssihinta kohosi korkealle etenkin vuorokauden suosituimpina sähkönkulutusaikoina, mutta vastaavasti yön tunnit olivat huomattavasti halvempia.

Kilowatin korkea hinta ja sähkön hinnan vaihtelu vuorokauden eri aikoina asettivat haasteita erityisesti taloyhtiöille, joiden piti asettaa sähköauton lataukselle jokin kiinteä hinta. Kun sähkön hinta heilahteli parhaillaan 15 sentistä yli 60 senttiin kilowattia kohden, taloudellisesti järkevän lataushinnan määrittäminen oli hankalaa, etenkin kun autoja ladattiin eri aikoihin.

Plugit TUNTIHINTA -palvelu on yhdenvertainen ja taloudellinen ratkaisu

Plugit TUNTIHINTA –palvelun ansiosta taloyhtiöt voivat ottaa käyttöön pörssisähköpohjaisen lataustapahtumahinnoittelun. Integraatio Nord Pool -sähköpörssin kanssa mahdollistaa tuntikohtaisen hinnan päivityksen automaattisesti älykkäisiin latauslaitteisiin ja -järjestelmiin.

Kun lataukselle ei ole määritelty kiinteää hintaa, halpojen tuntien hyödyntäminen on mahdollista ja loppukäyttäjä hyötyy latauksen ajoittamisesta yöaikaan. Pörssihintainen malli poistaa vaaran taloudellisesta tappiosta taloyhtiölle, joka on mahdollinen, jos kiinteiden hintojen todelliset kustannukset ylittävät kiinteän hinnan perusteena olleet arviot. Jos lataamisen hinnaksi on asetettu esimerkiksi 20 senttiä kilowattitunnilta mutta autoja ladataan aikoina, jolloin tuntikohtainen hinta ylittää tämän, taloyhtiö häviää rahaa.

Tämä on ongelmallista myös yhdenvertaisuuden näkökulmasta, sillä autoaan yöllä lataava maksaa lataamisesta saman verran kuin keskellä päivää lataava autoilija, vaikka todelliset kustannukset ovat erilaiset.

Info

Info

Plugit TUNTIHINTA -palvelu pähkinänkuoressa

Taloyhtiöllä tulee olla pörssisähkösopimus.

Latausoikeuden omaava asukas lataa applikaation ja kirjautuu Plugit Appiin.

Plugit TUNTIHINTA -palvelun avulla lataustapahtumat kohdistuvat hintoineen käyttäjälle.

Lataaja tietää applikaation avulla kuinka paljon todellinen hinta kuluineen on ja voi hyödyntää halvimpia tunteja. Laskutus tapahtuu kuukausittain.

Taloyhtiössä yhdenvertaisuusperiaate toteutuu.

Käyttöönotto edellyttää älykästä latausjärjestelmää

Plugit TUNTIHINTA on mahdollista ottaa käyttöön kaikissa Plugitin toteuttamissa taloyhtiökohteissa, joihin on asennettu Plugitin DLDS-kuormanhallintajärjestelmä. Käyttöönotto edellyttää pörssisähköpohjaista sähkösopimusta sekä MID-mittareilla varustettuja latauslaitteita, jotka on mahdollista liittää Plugitin taustajärjestelmään. Muissa kuin Plugitin toteuttamissa kohteissa järjestelmän soveltuvuus pörssisähköpohjaiseen hinnoittelumalliin arvioidaan aina tapauskohtaisesti.

Mikäli taloyhtiön latausjärjestelmä täyttää edellä mainitut vaatimukset, pörssisähköpohjaisen lataustapahtumahinnoittelun käyttöönotto käy nopeasti.

Mikäli uuden palvelun käyttöönotto kiinnostaa, pääset helpoiten eteenpäin ottamalla yhteyttä myyntiimme.

Plugit
Energia
sähköauto
taloyhtiön hallinnointi
Kiinnostuitko? Tilaa OMAtaloyhtiö-uutiskirje
Putkiremontti? Energiansäästö? Sähköautojen lataus? Talkoot? Mistä teidän taloyhtiössänne tällä viikolla puhutaan? Omataloyhtiö.fi-uutiskirje sisältää ajankohtaisia, sekä kyseisen viikon teemaan liittyviä artikkeleita. Tutustu muiden taloyhtiöiden projekteihin ja kokemuksiin, vertaile hankkeiden toteutuksia ja lopputuloksia ja laita talteen arvokkaat asiantuntijaohjeet. Olitpa aloitteleva hallituksen jäsen tai monessa marinoitunut isännöitsijä, voit olla varma, että Omataloyhtiö.fi:n uutiskirjeestä opit jotain uutta joka viikko.

Aiheeseen liittyvää

20231_80533.jpg
Oikea hetki latauspisteiden rakentamiselle on nyt
Täyssähköautojen määrä on viimeisen vuoden aikana kaksinkertaistunut ja ladattavien hybridien määrä kasvanut 35 %. Joulukuun 2022 lopussa liikenteessä oli 148 928 sähkökäyttöistä henkilöautoa, joista 44 889 oli täyssähköautoja ja 104 039 ladattavia hybridejä. (Lähde Traficom).
202210_79673.jpg
Varmista kolmen asian toteutuminen sähkö­autojen lataus­pisteillä
Taloyhtiöissä sähköautojen lataamisessa kyse ei ole yksittäisestä latauslaitteesta, vaan kokonaisesta latausjärjestelmästä. Miksi? Latausjärjestelmässä otetaan ottaa huomioon yhdenvertaisuus, kiinteistön kapasiteetti sekä lataajien tarpeet. Näitä tarpeita ovat esimerkiksi lataajan tunnistaminen sekä samanaikaisen kulutuksen hallinta. Kun halutaan katsoa pidemmälle, kannattaa panostaa sellaiseen latausratkaisuun, joka kestää aikaa ja käyttöä. Lisäksi on hyvä huomioida jo suunnitteluvaiheessa se, että latausratkaisuun voidaan vuosien varrella lisätä latauslaitteita.
202211_80154.jpg
Kaksi erilaista taloyhtiön tarinaa sähköautojen latausratkaisuista
Sähköautojen lataamisessa taloyhtiössä on syytä ottaa huomioon yhdenvertaisuus, eli kaikilla autopaikoilla tulee olla mahdollisuus ladata ajoneuvoa niin että virtaa riittää kaikille. Lisäksi tulee varmistua siitä, että latauskulut kohdistuvat lataajalle ja latauskulujen laskutus on helppoa.
Mies irroittaa sähköauton latauspistoketta taustalla kerrostaloja
Sähköautoilu ja taloyhtiö, latauspisteiden hankinnasta
Suomi on tunnetusti pitkien välimatkojen maa. Ja kulkeakseen esimerkiksi kodin ja työpaikan väliä tarvitaan useimmiten jonkinlainen ajoneuvo. Suomessa onkin liikennekäytössä jopa 2,76 miljoonaa henkilöautoa – tämä tarkoittaa yhtä autoa kahta asukasta kohden. Vielä tällä hetkellä polttomoottori on yleisin käyttövoima, mutta sähkö herättää yhä enemmän kiinnostusta.Miten sähköautoiluun ja sähköauton lataamiseen tulisi esimerkiksi taloyhtiön suhtautua, entä sähköautoa miettivän? Mitä asioita olisi hyvä tietää?
taloyhtiön pihalla sähköauton lataustolppia ja auto parkkipaikalla
Taloyhtiön sähköautojen latausjärjestelmän hyvä tarvekartoitus ja suunnittelu helpottavat päätösprosessia sekä projektin toteutusta
Taloyhtiön päättäjät kohtaavat tärkeän päätöksen sähköautojen latauspaikkojen rakentamisesta asukkailleen, sillä sähköautojen lataus on nykyään tärkeä osa taloyhtiön infrastruktuuria. JTK-Sähkö tarjoaa vinkkejä, miten taloyhtiön tulisi lähestyä tätä haastavaa ongelmaa, jotta lopputulos olisi niin asukkaille kuin taloyhtiöllekin mahdollisimman optimaalinen.
parisunta istuu sohvalla ja katselee televisiota
Yhdellä laitteella helposti upea äänimaailma kotisohvallesi
Televisioiden omat kaiuttimet jättävät usein toivomisen varaa äänentoiston laadussa. Hyvän televisioäänen saavuttaminen vaatii usein tarkkaa harkintaa ja mahdollisesti ylimääräisiä laitteita, sillä televisioiden omat kaiuttimet ovat rajallisia monipuolisessa äänentoistossa. Hyvään äänentoistoon pyrkiminen saattaa vaatia useitakin erilaisia osia ja niiden lisäosia sekä rahaa.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton