• Etusivu
  • Osakas

On linjasaneerauksen aika – mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa?

Rakentajan toimitus
Julkaistu 09.11.2022Päivitetty 12.10.2023
202211_80131.jpg

Linjasaneerauksen ei tarvitse olla ikävä kokemus. As Oy Säästörastiin linjasaneeraus toteutettiin kaikinpuolin onnistuneesti.

Linjasaneeraus sanana nostaa monelle kylmän hien pintaan tai vähintäänkin epämukavan tunteen. Tiedossa pölyä, auki revittyä keittiötä ja kylpyhuonetta, tavaroiden pakkaamista, purkamista, väliaikaista asumista jossain muualla – epämukava tunne ei siis välttämättä ole mitenkään ihmettelyn aihe. Mutta onko linjasaneerauksen pakko olla tällaista, voisiko sen toteuttaa niin, että hyvä mieli säilyy sekä asukkaalla että tekijällä ja koko taloyhtiöllä?

Mistä syntyy onnistunut putkiremontti?

Jokainen putkiremontti on yksilöllinen

Koska harvat taloyhtiöt ovat keskenään identtisiä, myös putkiremonttien kohdalla samanlaisuus on enemmänkin jonkinlaista utopiaa. Huolimatta erilaisuudestaan, on jokaisen linjasaneerauksen onnistuminen mahdollista kulkemalla läpi kahdeksan yksinkertaista vaihetta.

Vaihe 1: Mistä on kyse?

Kaiken a ja o on kommunikaatio. Selkeä ja avoin viestintä ennen remontin alkua, sen aikana ja remontin päättymisen yhteydessä antaa turvallisen tunteen asukkaalle siitä, että tämä linjasaneeraus ei nyt ollutkaan niin kammottava asia miksi se mielletään.

Niin kutsuttu asukasinfo järjestetään taloyhtiön asukkaille noin 1–3 kuukautta ennen remontin alkua. Infossa heille kerrotaan, mitä linjasaneerauksessa on suunniteltu tehtäväksi ja mitä tullaan tekemään. Samalla heille annetaan myös tiedot yrityksistä, joita projektissa on mukana sekä infopaketti jossa remonttikokonaisuus on puettu sanoiksi. Tilaisuudessa ei tarvitse olla vain kuunteluoppilaana, vaan asukkailla on mahdollisuus esittää kysymyksiä.

Tärkeää on, että asukkaat kokevat tulevansa kuulluksi ja heillä on selkeä taho, johon ottaa tarvittaessa yhteyttä. Infotilaisuutta seuraa huoneistokatselmus.

Vaihe 2: Huoneistokatselmus asunnossa

Huoneistokatselmuksen voi katsoa olevan remontin kannalta se kaikkein tärkein tilaisuus. Tässä tapaamisessa käydään läpi remontin laajuus juuri kyseisen asukkaan asunnossa. Tapaamisessa kerrotaan suojauksesta, tyhjennyksestä, putkireiteistä, materiaaleista, itse aikataulusta, loppusiivouksesta sekä asukkaan omista vaikutusmahdollisuuksista. Palvelumyyjä vastaa mieleen juolahtaviin kysymyksiin. Linjasaneerauksen aikajanalla huoneistokatselmus ajoittuu pidettäväksi noin 1–1,5 kuukautta ennen varsinaisen remontin alkua.

Tehtävät työt käydään läpi yhdessä asukkaiden kanssa.
Tehtävät työt käydään läpi yhdessä asukkaiden kanssa.

Vaihe 3: Esitettyjen toiveiden huomioiminen

Huoneistokatselmuksen aikana asukas voi esittää omia toiveitaan putkiremontin yhteyteen. Jos toiveita on esitetty, ottaa urakoitsijan myyjä yhteyttä ja läpikäy yhdessä asukkaan kanssa muut remonttitoiveet sekä lisätöiden tilauksen. Nämä mahdolliset lisätoiveet otetaan huomioon aikataulua suunniteltaessa ja sovittaessa.

Vaihe 4: Huoneistokohtaiset tiedot huoneistokorttiin

Jokaisesta taloyhtiön huoneistosta tehdään oma huoneistokorttinsa. Huoneistokortti pitää sisällään juuri ne kyseiseen huoneistoon liittyvät tiedot remontista: asiakkaan kanssa sovitut pintamateriaalit, lisätyöt sekä linjasaneeraukseen liittyvät työt. Huoneistokortti toimii kyseisessä asunnossa työskentelevien työohjeena. Myös kustannukset pysyvät kurissa.

Vaihe 5: Itse remontti

Yleensä varsinainen fyysinen remonttityö kestää taloyhtiössä noin puolesta vuodesta vuoteen, vastaavasti yhdessä asunnossa muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen tekotavasta riippuen. Remontin aikana ja sen edetessä urakoitsija pitää huolen asukkaille tiedottamisesta hyvissä ajoin. Näin tiedot asukkaita haittaavista asioista sekä elämiseen vaikuttavista muutoksista tulee kaikille tietoon ajoissa. Työn valmistuminen ajallaan kertoo tekijöiden ammattitaidosta.

Remonttityöt tehdään aina huolella ja toisen omaisuutta kunnioittaen. Siitä syystä esimerkiksi kohteen pintojen suojaus on tärkeää.
Remonttityöt tehdään aina huolella ja toisen omaisuutta kunnioittaen. Siitä syystä esimerkiksi kohteen pintojen suojaus on tärkeää.

Vaihe 6: Varmistetaan laatu

Laadunvarmistustyötä tehdään koko remontin ajan niin että paikalla on myös tilaajan edustaja. Luovutuspäivänä asuntoihin jaetaan virhe- sekä puutelistat, joita asukas saa täyttää viikon ajan. Näin huolehditaan siitä, että mahdolliset viat sekä puutteet tulevat huomatuksi.

Vaihe 7: Tarvitaanko viimeistelyä?

Jos tarkastuskierroksella on havaittu, tai asukas on ilmoittanut löytäneensä puutteita remontin toteutuksessa, tehdään asuntoon saadun listan mukaiset korjaukset. Lisäksi jos urakoitsijalla on omia korjauksia tiedossa, huolehditaan ne samalla.

Tarkistuskierroksella tehdään vielä havainnot mahdollisista korjaustarpeista. Huoneisto luovutetaan takaisin asukkaalle siistissä kunnossa.
Tarkistuskierroksella tehdään vielä havainnot mahdollisista korjaustarpeista. Huoneisto luovutetaan takaisin asukkaalle siistissä kunnossa.

Vaihe 8: Valmista tuli!

Tieto on valtaa ja voimaa – etenkin putkiremontissa. Koko projekti on dokumentoitu ja kaikki työvaiheet sekä tarvikkeet on jäljitettävissä myös myöhemmin mikäli tarvetta ilmenee. Lisäksi ajantasainen tieto helpottaa kaikkia osapuolia. Remontin aikana ovatkin asukkaat saaneet tietoa tulevasta niin infotilaisuuksissa, tapaamisissa, postiluukkuihin jaettavissa tiedotteissa sekä taloyhtiön ilmoitustaululla – kuten on yhteisesti sovittu.

Nämä kahdeksan vaihetta ovat käytössä LVI-Triolla

LVI-Trio haluaa pitää huolta ihmisistä ja ihmisten kodeista, siksi jokainen tapaaminen on yhtä tärkeää. Edellä mainitut kahdeksan vaihetta kuuluvat Triolaisten perustekemiseen, joten yllätyksiä heidän kanssaan ei pääse tulemaan – ainakaan negatiivisessa valossa. Työ on onnistunut silloin, kun sekä työn tilaaja että vastaanottaja hymyilevät onnellisina.

Jokaiseen vaiheeseen suhtaudutaan Trion taholta asiaan kuuluvalla vakavuudella ihmisten huolta kuunnellen. Työt tarkastetaan sekä hoidetaan Trion asiantuntijoiden toimesta. Ammattilaisten lisäksi asukkailla on koko projektin ajan käytössä Trion Asukasportaali netissä sekä asukaspalvelun kohdevastaava, joka huolehtii tiedotuksen ajantasaisuudesta. Taloyhtiötä koskevista asioista tiedotetaan aikataulua kunnioittaen.

Onko siis teidän taloyhtiöönne suunnitteilla linjasaneeraus?
Kaipaatteko sinne osaavia tekijöitä?
Jätä siis ihmeessä yhteydenottopyyntö LVI-Triolle ja pyytäkää tarjous omasta kohteestanne.

Jätä yhteydenottopyyntö

Näin toteutui Henrik Borgströmin tien linjasaneeraus

Osakas
putkiremontti
Kiinnostuitko? Tilaa OMAtaloyhtiö-uutiskirje
Putkiremontti? Energiansäästö? Sähköautojen lataus? Talkoot? Mistä teidän taloyhtiössänne tällä viikolla puhutaan? Omataloyhtiö.fi-uutiskirje sisältää ajankohtaisia, sekä kyseisen viikon teemaan liittyviä artikkeleita. Tutustu muiden taloyhtiöiden projekteihin ja kokemuksiin, vertaile hankkeiden toteutuksia ja lopputuloksia ja laita talteen arvokkaat asiantuntijaohjeet. Olitpa aloitteleva hallituksen jäsen tai monessa marinoitunut isännöitsijä, voit olla varma, että Omataloyhtiö.fi:n uutiskirjeestä opit jotain uutta joka viikko.

Aiheeseen liittyvää

202110_73087.jpg
Toimiva vesitekniikka on olennainen osa kiinteistöjen ylläpitoa
Toimiva vesitekniikka, johon kuuluu muun muassa sade- ja jätevesiviemäröinti, on olennainen osa kiinteistöjen ylläpitoa. Asiantuntevan kumppanin tuella vesitekniikka toteutuu edullisesti palvelun laadusta tinkimättä. Haussa onkin henkilökohtainen palvelu ja pitävät aikataulut – yritys, jossa myös työnjohto tekee töitä.
Jarno Virtanen
Putkiremontti siirtyi ja lämmitys alkoi toimia – kaksi taloyhtiötä kertoo vedenkäsittelyn vaikutuksista
Useissa taloyhtiöissä putkiremontti tulee ensimmäisenä mieleen, kun putkistot ovat tulossa tiensä päähän, lämmitys toimii epätasaisesti tai putkistoissa ilmenee esimerkiksi vuotoja. Kaksi taloyhtiötä ja tutkija kertoo miten vedenkäsittelyllä nanokuplien avulla voi olla niin tehokas apu ja ratkaiseva vaikutus putkistoihin.
201311_36928.jpg
Kestävät sadevesijärjestelmät kaikkiin kiinteistöihin
Sadevesijärjestelmän todellinen laatu ilmenee yleensä vasta vuosien mittaan. Saumoistaan vuotavat ja lumikuormien painosta repsahtaneet räystäskourut ovat tavallinen näky kaikkialla täällä pohjolassa. Myös sadevesijärjestelmän ruoste ja pintojen hilseily ovat kaikille tuttuja ilmiöitä.Pyydä asiantuntijan kartoitus sadvesijärjestelmästä!Lue lisää sadevesijärjestelmistä
20212_68638.jpg
Miten toimii huoneistotieto­järjestelmä? Osa 2
Jokaisen osakkeenomistajan tulee hakea Maanmittauslaitokselta osakehuoneistonsa omistuksen rekisteröintiä sen jälkeen, kun taloyhtiö on suorittanut osakeluettelon siirron. Rekisteröintiä voi hakea koska tahansa, kuitenkin viimeistään 10 vuoden kuluessa osakeluettelon siirrosta. Omistuksen rekisteröinnin yhteydessä Maanmittauslaitos mitätöi paperisen osakekirjan. Osakekirjan ollessa pankissa lainan vakuutena, myös pankki voi hakea omistuksen rekisteröintiä osakkeenomistajan puolesta – kuitenkin ainoastaan osakkeenomistajan valtuutuksella.
20186_53290.jpg
Avoimuus palkitaan - myös taloyhtiössä
Soitan hallituksen puheenjohtajalle. Hän vastaa reippaan iloisesti ja voimme keskustella avoimesti meitä molempia koskevan kiinteistön huolto- ja kunnossapitotöistä. Hetkeä myöhemmin olen jo laittanut isännöitsijälle pikaviestipalvelulla kuvan ja viestin, johon saan välittömän vastauksen, peukun. Kohta jo tulee sähköpostia koko hallitukselle ja kaikki vastaavat mahdollisuuksiensa mukaan, aikailematta.Tässä kiteytyy hyvän hallitustyöskentelyn ydin. Viestintä on mutkatonta ja helppoa, tietoa on saatavilla ja sitä jaetaan konstailemattomasti. Kuin kirsikkana kakun päällä ovat myös taloyhtiön osakkaat hyvällä osanotolla mukana yhtiökokouksissa. Taloyhtiössä järjestetään yhdessä talkoita, istutetaan kukkia ja hankitaan yhteisiin tiloihin uusia kalusteita. Kaikki sujuu niin kuin sen pitääkin. Onko kaikki vain hyvien yhteensattumien summaa?Uskon, että mitä enemmän osakkaita ja asukkaita huomioidaan tiedottamisessa sekä pidetään viestinnässä ja tekemisessä mukana, kysytään mielipidettä ja osallistetaan, sitä mutkattomammin myös taloyhtiön hyvä kiinteistönpito onnistuu. Osakkaiden tulee päästä kertomaan omat mielipiteensä ja niitä tulee kunnioittaa ja kuunnella herkällä korvalla. Se rikkoutunut rappurallikin, josta aamutervehdyksen lomassa kuultiin, korjataan viivytyksettä.Hallitus tekee töitä koko taloyhtiön yhteisen edun ja myös hyvän ilmapiirin eteen. Oleellista on, että yksittäisellä osakkaalla on halutessaan vaikuttamismahdollisuuksia taloyhtiön päätöksenteossa ja arjessa. Tässä taloyhtiössä tiedottaminen on läpinäkyvää – myös vuokralaisille.Riittävä viestintä lisää asumisviihtyisyyttä ja auttaa osaltaan myös ristiriitojen ennaltaehkäisemisessä. Kun asioista viestitään selvästi, ei jää tulkinnanvaraa, joka aiheuttaisi turhaa kitkaa taloyhtiön sisällä.Hallituksen tehtävä on huolehtia siitä, että yhtiön kirjanpito ja varainhoidon valvonta on asianmukaisesti järjestetty. Tämä tarkoittaa, että muun muassa remontteja on ennakoivasti otettu huomioon myös talouden suunnittelussa. Kiinteistöllä olevista rakennuksista on pidetty huolta ja asukkaat viihtyvät.Viihtyvyys lähtee paitsi arjen toimivuudesta, pitkälti myös yhteisten pelisääntöjen noudattamisesta.Järjestyssääntöjen noudattamisella vaikutetaan myös asukkaiden turvallisuuden tunteeseen. Monissa taloyhtiöissä on järjestyssäännöt, joissa on sovittu muun muassa yhteisten tilojen ja piha-alueiden käytöstä sekä kellonajoista, jolloin talossa alkaa hiljaisuus. Jollei näin ole, löydät järjestyssäännöt kätevästi Omataloyhtiö.fi -palvelusta, voit muokata niitä taloyhtiöllenne sopivaksi ja ehdottaa niiden vahvistamista yhtiökokouksessa. Näin on jo otettu ensimmäinen askel kohti viihtyisää taloyhtiötä.Teksti: Omataloyhtiö.fi päätoimittaja Heidi Uusitalo
20224_77770.jpg
Miksi en saa grillata parvekkeella?
Taloyhtiön järjestyssäännöissä on maininta, että parvekkeilla ei saa valmistaa ruokaa.Onko taloyhtiön tosiasiallisesti mahdollista määrätä parvekkeen käytöstä näin rajoittavasti? Mielestäni ruuan valmistusta parvekkeella ei voi kieltää säännöissä, ei edes grillaamista parvekkeella, koska myös grillaaminen on mahdollista suorittaa paloturvallisesti. Oheishuomiona, että kaasupoltin keittiössä on ihan ok, mutta parvekkeella siihen suhtaudutaan vaarallisena asiana.Eikö säännön voima ole vain asioilla, joihin taloyhtiöllä on tosiasiallisesti päätösvaltaa lain perusteella? Muita asioita, joiden mukaan asukkaiden toivottaisiin elävän ja toimivan, pitäisi selkeyden vuoksi kutsua esimerkiksi talon tavoiksi.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton