• Etusivu
  • Osakas

Taloyhtiöiden tulee siirtyä huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 loppuun mennessä – kuuntele podcast

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö Maanmittauslaitos
Julkaistu 20.04.2023Päivitetty 25.04.2023
20234_81439.jpg

Kaikkien taloyhtiöiden tulee jatkossa siirtyä huoneistotietojärjestelmään – mutta mitä huoneistotietojärjestelmä käytännössä tarkoittaa ja mitä toimenpiteitä osakekirjojen siirtäminen huoneistotietojärjestelmään edellyttää taloyhtiön isännöitsijältä, hallitukselta ja osakkaalta? Onko tiedot varmasti tallessa? Entä mikä on takaraja siirtymiselle?

Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastaamassa ja keskustelemassa aiheesta podcastissa Maanmittauslaitokselta Janne Murtoniemi ja Schibsted Suomi Oy:stä Jenni Tommila.

Kuuntele podcast

Info

Info

Mikä on huoneistotietojärjestelmä?

Huoneistotietojärjestelmä on vuonna 2019 otettu käyttöön sähköinen rekisteri, johon kerätään kattavat tiedot osakehuoneistojen, kuten asuntojen ja autopaikkojen, omistuksista, panttauksista ja rajoituksista. Jatkossa sähköinen omistajamerkintä korvaa paperisen vakuuskirjan muun muassa lainojen vakuutena.

Vuoden 2019 jälkeen perustetuista taloyhtiöistä tiedot siirtyvät automaattisesti järjestelmään.

Vuoden 2023 loppuun mennessä taloyhtiöiden tulee siirtää tiedot huoneistotietojärjestelmään.

Osakkailla on taloyhtiöiden osakeluetteloiden siirron jälkeen aikaa 10 vuoden siirtymäaika, jolloin paperinen osakeluettelo tulee mitätöidä.

Lakisääteisen rekisterin ylläpidosta vastaa Maanmittauslaitos.

Palanen kerrallaan digitaaliseen aikakauteen – mutta mitä hyötyä siitä on?

Huoneistotietojärjestelmä on yksi monesta erilaisesta rekisteristä, jotka ovat siirtyneet digitaaliseen aikakauteen. Verrokkina esimerkiksi sähköinen rekisteri kiinteistöjen tiedoista, omistuksista ja kiinnityksistä, mikä on ollut käytössä sähköisessä järjestelmässä jo kymmenien vuosien ajan.

– Huoneistotietorekisteri parantaa asuinhuoneistojen tietojen saatavuutta ja luotettavuutta. Erityisesti sujuvoittaa kaupankäyntiä ja luotonantoa. Paperisista osakekirjoista luopuminen helpottaa digitaalisten palveluiden kehittämisen ja helpottaa monen toimijan työtä, kun tiedot ovat helposti siirrettävissä, Murtoniemi kertoo.

Järjestelmä parantaa asuinhuoneistoja koskevien tietojen ja omistajamerkintöjen saatavuutta ja luotettavuutta, kun tiedot huoneistojen ominaisuuksista ja omistuksista ovat sähköisessä muodossa. Sähköinen tiedonsaanti helpottaa myös isännöintiä ja samalla osakkaan velvollisuus osakekirjan säilyttämisestä ja huolehtimisesta poistuu. Taloyhtiöiden työtaakka vähenee, kun omistustietojen ylläpito siirtyy Maanmittauslaitokselle.

Miten taloyhtiön pitää toimia siirtymisessä huoneistotietojärjestelmään?

Päätöksen liittymisestä tekee taloyhtiöiden hallitus. Asia käsitellään hallituksen kokouksessa, jonka jälkeen asiasta tiedotetaan asukkaille.

Näiden toimenpiteiden jälkeen isännöitsijä pystyy tekemään siirron isännöintijärjestelmien kautta tai taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja sähköisessä osakeluetteloiden siirtojärjestelmässä.

Ennen siirtoa on hyvä tarkastaa, että yhtiöjärjestys ja osakeluettelon omistajatiedot ovat ajan tasalla.

Lisää ohjeita löytyy osoitteesta osakehuoneistorekisteri.fi

Info

Info

Huoneistotietojärjestelmä-podcastin sisältö

01:00 Mikä huoneistotietojärjestelmä on?
02:04 Mihin huoneistotietojärjestelmää tarvitaan?
03:38 Miksi taloyhtiöiden pitää siirtyä huoneistotietojärjestelmään?
04:20 Mitä tarkoittaa huoneistotietojärjestelmän käyttöönotto?
05:42 Kenen pitää liittyä huoneistotietojärjestelmään ja kuka tekee päätöksen liittymisestä?
06:15 Maksaako järjestelmään liittyminen?
06:49 Miten osakeluetteloiden siirto tapahtuu?
08:22 Miten pääsee alkuun osakeluetteloiden siirrossa ja mitä pitäisi ensimmäisenä tehdä?
09:41 Mitä osakeluetteloiden siirron jälkeen tapahtuu?
11:12 Miten taloyhtiöiden kannattaa viestiä järjestelmään liittymisestä?
11:34 Kannattaako rekisteröityä huoneistotietojärjestelmään, jos on juuri myymässä asuntoa?
13:48 Mitkä ovat seuraavat vaiheet huoneistotietojärjestelmässä?
14:50 Miten voi tarkistaa kuuluuko taloyhtiö huoneistotietojärjestelmään?
15:55 Mitä voi tehdä asukkaana, jos taloyhtiö ei kuulu huoneistotietojärjestelmään?
16:15 Mistä voi etsiä lisätietoa?
17:00 Ohjeita taloyhtiöille, jotka eivät ole vielä siirtyneet järjestelmään
17:34 Mitä tehdä osakekirjalle, kun rekisteröinti on tehty?

Maanmittauslaitos
Osakas
Kiinnostuitko? Tilaa OMAtaloyhtiö-uutiskirje
Putkiremontti? Energiansäästö? Sähköautojen lataus? Talkoot? Mistä teidän taloyhtiössänne tällä viikolla puhutaan? Omataloyhtiö.fi-uutiskirje sisältää ajankohtaisia, sekä kyseisen viikon teemaan liittyviä artikkeleita. Tutustu muiden taloyhtiöiden projekteihin ja kokemuksiin, vertaile hankkeiden toteutuksia ja lopputuloksia ja laita talteen arvokkaat asiantuntijaohjeet. Olitpa aloitteleva hallituksen jäsen tai monessa marinoitunut isännöitsijä, voit olla varma, että Omataloyhtiö.fi:n uutiskirjeestä opit jotain uutta joka viikko.

Aiheeseen liittyvää

20208_66301.jpg
Huoneistotietojärjestelmä – mitä pitää tietää?
Suomessa on otettu käyttöön sähköinen huoneistotietojärjestelmä vuonna 2019, kun huoneistotietojärjestelmää koskeva lainsäädäntö tuli voimaan. Huoneistotietojärjestelmään kerätään tiedot taloyhtiöistä ja huoneistojen, kuten asuntojen ja autopaikkojen, omistuksista, panttauksista ja rajoituksista. Samalla huoneistojen paperiset osakekirjat poistuvat vähitellen. Huoneistotietojärjestelmästä vastaa Maanmittauslaitos
202010_67107.jpg
Miten siirrän taloyhtiöni osakeluettelon huoneistotieto­järjestelmään?
Huoneistotietojärjestelmä otettiin valtakunnallisesti käyttöön vuonna 2019. Huoneistotietojärjestelmään kerätään tiedot osakehuoneistoista, niiden omistuksista ja panttauksista. Huoneistotietojärjestelmän ylläpidosta vastaa Maanmittauslaitos. Taloyhtiön osakeluettelot tulee siirtää järjestelmään – miten siirto siis tapahtuu?
202011_67713.jpg
Muista nämä asiat, kun teet osakeluettelon siirtoa
Osakeluettelo siirretään huoneistotietojärjestelmään sähköisen osakeluettelon siirtopalvelun avulla. Osakeluettelon siirtopalvelu on tarkoitettu tässä vaiheessa ensisijaisesti niille taloyhtiöille, joilla ei ole käytössään isännöintijärjestelmää. Jos taloyhtiön hallintoa hoitaa ammatti-isännöitsijä, osakeluettelon siirrosta tulee aina ottaa yhteyttä isännöitsijään.Ennen osakeluettelon siirtoa taloyhtiön kannattaa tarkistaa, että osakeluettelon omistajatiedot ovat ajan tasalla ja osakeluettelo vastaa voimassa olevaa yhtiöjärjestystä. Kannattaa myös varmistaa, että taloyhtiön yhteystiedot ovat ajan tasalla yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä.
20104_21540.jpg
Vaivatonta imua keskuspölynimurilla
Ihminen käyttää tavallisesti vuorokauden aikana noin litran ruokaa ja kaksi litraa vettä, mutta vähintään 15 000 litraa ilmaa. Hengitetyllä ilmalla on siis kiistatta suuri merkitys terveyteen. Vietettäessä yli 90% ajasta sisätiloissa, korostuu erityisesti sisäilman puhtaus. Tutkimusten mukaan sisäilman huono laatu on yksi merkittävimmistä allergioita lisäävistä tekijöistä.Ei siis ole yhdentekevää, millaista ilmaa imuri jälkeensä jättää. Allawayn mielestä on parasta, että imurin poistoilma johdetaan pois asutuista tiloista. Siksi mielestämme paras vaihtoehto Sinullekin on keskuspölynimuri.
Kuvaa_ei_loytynyt_1200x675.jpg
Vahingonkorvausvaatimukset
Vahingonkorvausvaatimuksen esittämisestä päättäminen on pääsääntöisesti yhtiökokouksen asia. Hallituksella oi kuitenkin oikeus päättää korvauskanteen nostamisesta silloin, kun kyse on rangaistavaan tekoon perustuvasta korvauskanteesta.Yhtiökokouksen päätös vastuuvapauden myöntämisestä ei vapauta vastuuvelvollista korvausvastuusta. Myönnetystä vastuuvapaudesta huolimatta korvauskanne voidaan nostaa, jos yhtiökokoukselle ei ole annettu olennaisesti oikeita ja täydellisiä tietoja vaatimuksen perusteena olevista toimista tai päätöksestä.Muu kuin rangaistavaan tekoon perustuva korvauskanne on nostettava uuden asunto-osakeyhtiölain 24-luvun 10.1 §:n nojalla kolmen vuoden kuluessa siitä, kun vahingonkärsijä on saanut tietää tai hänen olisi pitänyt tietää vahingosta ja siitä vastuussa olevasta.Edellisestä poiketen on korvauskanne nostettava viimeistäänhallituksen jäsentä, isännöitsijää tai yhtiötä vastaan viiden vuoden kuluessa sen tilikauden päättymisestä lukien, jona kanteen perusteena oleva päätös tehtiin tai toimenpiteeseen ryhdyttiin tai laiminlyönti tehtiin;tilintarkastajaa tai toiminnantarkastajaa vastaan viiden vuoden kuluessa siitä, kun kanteen perusteena oleva tilintarkastuskertomus, toiminnantarkastuskertomus, lausunto tai todistus esitettiin sekäosakkeenomistajaa tai yhtiökokouksen puheenjohtajaa vastaan viiden vuoden kuluessa päätöksestä tai toimenpiteestä, johon kanne perustuu.
Kuvaa_ei_loytynyt_1200x675.jpg
Kaikille avoimet palvelut
Taloyhtiö-projektin teknisenä ja toiminnallisena pohjana on ollut vuosituhannen alusta toiminut rakentajille ja remontoijille suunnattu Rakentaja.fi -palveluportaali, jonka käyttäjäksi on rekisteröitynyt jo 280 000 kuluttajaa ja ammattilaista. Rakentaja.fi -palvelun tavoin tämä taloyhtiöille suunnattu palvelu on pääosiltaan avoin kaikille jotka haluavat erilaista taloyhtiöitä koskevaa tietoa. Kaikille avoin ja ilmainen palvelu, joka löytyy sivuston vasemmasta laidasta pitää sisällään mm. seuraavia asiakokonaisuuksia.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton