• Etusivu
  • Osakas

Miten sähköauton lataamisen hinta muodostuu?

Paljonko esimerkiksi tehomaksu vaikuttaa laskun loppusummaan?

Antti KekolaKaupallinen yhteistyö Plugit
Julkaistu 31.08.2023
sähköauton-lataamisen-hinta-plugit-1920x1080

Sähköauton latauspisteiden hinnoittelu sekä latausenergian hinnan muodostuminen on paljon keskusteltu aihe muun muassa taloyhtiöissä. Keskustelu kuumenee yleensä sitä mukaa kun sähkönhinta nousee. Tässä artikkelissa avataan latausenergian hintaan vaikuttavia asioita.

Lataamisen hinnan määrittäminen ja operaattorin rooli

Latausenergia hinnoitellaan taloyhtiöissä yleensä joko kilowattiperustaisesti. Latauspisteen omistaja (esimerkiksi taloyhtiö) määrittelee lataamiselle hinnan ja latauspisteen operaattori (esimerkiksi Plugit) on vastuussa ilmoitetun hinnan veloittamisesta lataajilta ja tilittämisestä asiakkaalleen eli latauspisteen omistajalle.

Plugit on siis lataamisen palveluntarjoaja ja operaattori, joka ei myy sähköä tai määritä sähköauton latauksen hintaa ylläpitämillään julkisilla latauspisteillä tai taloyhtiöissä. Operaattori suunnittelee kokonaisuuden, toimittaa laitteet, asentaa järjestelmän ja vastaa sen toiminnasta mutta kohdekiinteistön sähkön hintaan tai sähköauton lataamisen hinnoitteluun operaattori ei voi vaikuttaa.

Sähköauton lataamisen hintaan vaikuttavat tekijät

Keskeisin kokonaishintaan vaikuttava asia on sähkön hankintahinta, eli mihin hintaan sähköä ostetaan myyntiyhtiöltä, esim. Lumme, Fortum, Vattenfall tms. Sopimus voi olla kiinteähintainen tai pörssisähköön sidottu tai näiden kahden yhdistelmä.

Hankintahinnan lisäksi maksettavaksi tulee siirtomaksu, jonka perii sähköverkkoyhtiö, eli kiinteistön alueella olevan sähköverkon omistaja. Sähköverkkoyhtiö riippuu kiinteistön sijainnista eikä sitä voi omavalintaisesti vaihtaa. Esimerkiksi Helsingissä verkkoyhtiö on yleensä Helsingin Energia, eli tutummin Helen Oy.

Sähkönsiirtomaksun mukana toimitetaan myös tieto tehomaksusta, joka määräytyy kuukauden korkeimman kulutuspiikin mukaan. Kulutuspiikillä tarkoitetaan kaikkien samaan aikaan käytössä olevien sähkölaitteiden aiheuttamaa huippukuormaa. Tehomaksu määrittyy arkipäivisin klo 07:00–22:00 välissä tapahtuvien kulutuspiikkien mukaan.

Sähköyhtiöillä on erilaisia käytänteitä tehomaksun määräytymisessä, mutta yleisesti ottaen hetkelliset kulutuspiikit nostavat kuukausittaisen sähkölaskun summaa. Tehomaksun suuruus tarkistetaan esimerkiksi kuukausittain ja se muodostaa eräänlaisen kertoimen kulutetun sähkön kokonaissummalle.

Tehomaksut voivat tuoda korotuksen sähkölaskuun

Jos kaikkia kiinteistön ajoneuvoja ladataan edes hetkellisesti samaan aikaan täydellä teholla ilman kuormanhallintaa, syntyy kulutuspiikki. Sähkösopimuksesta ja sähköverkkoalueesta riippuen yksikin kulutuspiikki kuukaudessa saattaa tarkoittaa satojen eurojen lisälaskua vaikka sähkön kokonaiskulutus pysyisi pienenä.

Esimerkkilaskelma tehomaksun määräytymisestä taloyhtiössä, jossa ladataan kolmea sähköautoa:

Autoilija 1. Omistaa Renault Zoe:n ja lataa maanantaisin. Hänen autonsa lataa 22kW teholla.

Autoilija 2. Omistaa hybridin ja lataa joka päivä 3.7kW teholla.

Autoilija 3. Omistaa Teslan ja lataa keskiviikkoisin 11kW teholla.

Maanantaina Autoilija 1, joka lataa 22kW teholla ja Autoilija 2. joka lataa joka päivä 3.7kW teholla, aiheuttavat yhdessä 25,7kW kulutuspiikin.

Tehomaksujen osuus siis tässä esimerkissä on 25,7kW * 5.58 € = 143,40 €

Jos kuitenkin Autoilijat 1, 2- ja 3. lataisivat samaan aikaan, olisi heidän yhdessä aiheuttamansa tehopiikki 36,7 kW, joka tehomaksuina on 204,78 €

Koska latausteho on tehomaksujen määrittävä tekijä, eikä latausmäärä, voivat nämä tehomaksut siis muodostua vaikka autoilijat lataisivat vain kerran kuukaudessa.

Hallinnoinnin apuna älykäs latausjärjestelmä

Älykkäällä lataamisella tarkoitetaan järjestelmää, jossa lataustehon määrää säädellään automaattisesti ja reaaliaikaisesti latauslaitteista saatavan mittaustiedon perusteella. Älykkään järjestelmän ansiosta yksittäinen lataaja tai kokonainen taloyhtiö säästää rahaa ja samalla auttaa tasapainottamaan sähköverkkoa. Älykäs järjestelmä mahdollistaa myös latauksen siirtämisen korkean kulutuksen ja kalliin hinnan ajanjaksolta edullisempaan ajankohtaan, esimerkiksi yön tunneille. Kello 22 jälkeen tehomaksuakaan ei muodostu.

Plugit Finland Oy:n älykkäillä latausjärjestelmillä voidaan rajoittaa lataustehoa päiväsaikaan halutulle tasolle tai estää kokonaan. Tämä tarkoittaa, että voimme asettaa tehokatoksi vaikkapa 10kW, joka jaetaan lataajien kesken. Näin ollen tehomaksun osuuskin on joka kuukausi vakio ja se voidaan jakaa yhdenvertaisesti lataajien kesken.

Kuulostaako monimutkaiselta?

Me tiedämme kaiken lataamisesta jotta asiakkaamme ei tarvitse.

Ota rohkeasti yhteyttä!

sähköautonlatauspaikkoja taloyhtiön parkkipaikalla rivissä
https://plugit.fi/sahkoauton-latauspisteet-taloyhtioon/
Plugit
Osakas
lataus
sähköauto
energiansäästö
energiankulutus
Kiinnostuitko? Tilaa OMAtaloyhtiö-uutiskirje
Putkiremontti? Energiansäästö? Sähköautojen lataus? Talkoot? Mistä teidän taloyhtiössänne tällä viikolla puhutaan? Omataloyhtiö.fi-uutiskirje sisältää ajankohtaisia, sekä kyseisen viikon teemaan liittyviä artikkeleita. Tutustu muiden taloyhtiöiden projekteihin ja kokemuksiin, vertaile hankkeiden toteutuksia ja lopputuloksia ja laita talteen arvokkaat asiantuntijaohjeet. Olitpa aloitteleva hallituksen jäsen tai monessa marinoitunut isännöitsijä, voit olla varma, että Omataloyhtiö.fi:n uutiskirjeestä opit jotain uutta joka viikko.

Aiheeseen liittyvää

20231_80533.jpg
Oikea hetki latauspisteiden rakentamiselle on nyt
Täyssähköautojen määrä on viimeisen vuoden aikana kaksinkertaistunut ja ladattavien hybridien määrä kasvanut 35 %. Joulukuun 2022 lopussa liikenteessä oli 148 928 sähkökäyttöistä henkilöautoa, joista 44 889 oli täyssähköautoja ja 104 039 ladattavia hybridejä. (Lähde Traficom).
20231_80533.jpg
Yleisimmät kysymykset sähköauton lataamisesta taloyhtiössä osa 1
Sähköautojen määrä kasvaa Suomessa tuhannen auton kuukausivauhtia ja suosion myötä lisääntyy myös tarve latausratkaisuille. Sähköautoilu ja ajoneuvojen lataaminen on monelle uusia ja vieras asia, joten luonnollisesti aiheeseen liittyy paljon epätietoisuutta ja väärääkin informaatiota.Tähän artikkeliin on listattu yleisimmät kysymykset ja vastaukset koskien sähköautojen lataamisesta taloyhtiössä.
20234_81400.jpg
Sähkö­autojen lataus­ratkaisussa kaikki alkaa kartoituksella
Kartoituksessa selvitetään lataustarpeet, kohteen sähkötekniset resurssit ja eri toteutustavat sähköautojen lataamiseen. Se antaa tarvittavat lähtötiedot hankkeen aloittamiselle. Suoritetun kartoituksen pohjalta tehdään yhteenveto, suunnitelma sekä kustannuslaskelma.Rakennamme Plugitilla aikaa ja käyttöä kestäviä latausratkaisuja, jotka toimivat nyt ja tulevaisuudessa. Meidät tunnetaan paitsi edelläkävijänä latausteknologiassa, myös erityisesti asiakaslähtöisistä palveluratkaisuista ja koko arvoketjun kattavasta avaimet käteen -ratkaisusta, joka sisältää ratkaisusuunnittelun, latauslaitteet, asennukset sekä ylläpitopalvelun.
202012_67798.jpg
Nappaa energiaviisaat vinkit taloyhtiöille
Koska jokainen taloyhtiö on omanlaisensa kokonaisuus, ei yhtä oikeaa ratkaisua energiatehokkuuden löytymiselle ole monistettavissa kaikille. Hoitokuluista energia- ja vesikustannuksiin kuluu noin kolmannes ja suurin osuus korjauksiin. Kerrostaloasunto-osakeyhtiön hoitokulut ovat Tilastokeskuksen mukaan keskimäärin 5,07 euroa huoneistoneliöltä kuukaudessa. Hoitokuluista on kuitenkin mahdollista löytää säästöjä energiatehokkuutta kehittämällä.
Geonovan avainasiakaspäällikkö Matti Virta
Maalämpö voi tuoda helsinkiläiselle taloyhtiölle jopa 50 000 €:n vuosisäästöt
Kustannukset nousevat – miten taloyhtiö voi välttää vastikkeiden korotuksen?Yksi ratkaisu on vaihtaa kiinteistön lämmitysjärjestelmäksi maalämpö ja ottaa se palveluna. Kun omaa alkuinvestointia ei tule, taloyhtiö pääsee nopeasti kiinni kustannussäästöihin. Tämän lisäksi maalämpöjärjestelmän riskit ja vastuut ovat kumppanin harteilla. Kumppanin ammattilaiset myös varmistavat, että lämpöä tulee taloyhtiöön kuten tähänkin asti.
20232_80843.jpg
Valmisperustukset nopeuttavat sähkö­autojen lataus­aseman asennusta
Sähköautoilun suosio on muutaman viime vuoden aikana noussut merkittävästi, ja latausasemia nouseekin nyt nopealla tahdilla ympäri Suomen. Euroopan parlamentti hyväksyi lokakuussa 2022 esityksen, jonka mukaan EU:n ja siten myös Suomen pääteillä tulee olla vähintään yksi latauspiste 60 kilometrin välein vuoteen 2026 mennessä, ja esitys siirtyy seuraavaksi Euroopan unionin neuvoston käsittelyyn. Kaupallisen latausverkoston lisäksi latauspisteitä perustetaan kiihtyvällä tahdilla myös esimerkiksi taloyhtiöihin.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton