• Etusivu
  • Isännöitsijä

Mitä, jos joku haluaakin latauspisteen taloyhtiössä?

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö Plugit
Julkaistu 02.03.2023Päivitetty 07.11.2023
20235_81880.jpg

Taloyhtiöissä keskustelu sähköautojen lataamisesta alkaa yleensä silloin, kun joku asukkaista tai osakkaista on hankkinut ladattavan auton ja haluaisi ladata sitä autopaikallaan tai taloyhtiön parkkialueella.

Osakkaan omana muutostyönä olemassa olevaan järjestelmään

Tavallisesta pistorasiasta tai lämmitystolpasta lataaminen on hidasta mutta myös monella tapaa ongelmallista. Mikäli autoa ladataan esimerkiksi lämmityspistokkeesta, joka on kytkettynä taloyhtiön verkkoon, ladatun sähkön kustannusta ei voida kohdentaa lataajalle vaan latauskustannukset jakaantuvat koko taloyhtiölle. Lisäsi pitkäaikainen, yön yli jatkuva lataus saattaa myös kuormittaa pistorasiaa, jota ei ole suunniteltu jatkuvaan rasitukseen.

Mikäli yhtiössä on välitön tarve lataamiselle, mutta yhtiö ei ole valmis toteuttamaan isompaa järjestelmätason hanketta, monessa tapauksessa kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu on antaa osakkaille lupa toteuttaa omalla kustannuksellaan latauslaite omalle autopaikalle osakkaan omana muutostyönä.

Autopaikan lämmityspistokkeen kaapelointia voidaan yleensä hyödyntää sellaisenaan muutaman latauslaitteen asentamiseen, eikä sen kummempia muutoksia kiinteistön sähköinfrastruktuuriin tarvita. On tärkeää, että taloyhtiön hallitus muodostaa kokonaiskuvan mahdollisuuksista ja resursseista ennen yksittäisten laiteasennuksien toteuttamista.

Aloita aina kartoituksella

Oli mittakaava mikä tahansa, projekti kannattaa aloittaa kartoituksella. Kartoittamalla kiinteistön olemassa oleva sähkölaitteisto ja kapasiteetti, voidaan määrittää muun muassa montako latauslaitetta voidaan toteuttaa osakkaiden omina muutostöinä ja milloin yhtiön tulee alkaa varautua laajempaan hankkeeseen.

Plugit Finland tarjoaa taloyhtiöille veloituksettoman kartoituksen, jonka pohjalta laaditaan ratkaisuehdotus ja hintapiste, eli budjettiarvio toteutuksen kustannuksista.

Kartoituksessa kerättyjen perustietojen avulla voidaan myös suositella kohteeseen soveltuvaa latauslaitetyyppiä. Latauslaitteita löytyy lähes yhtä paljon kuin ladattavia automalleja ja latauslaitteen hinta määräytyy pitkälti sen kyvykkyyden ja ominaisuuksien mukaan. Erilaiset käyttöympäristöt (Sisälle, ulos, itsenäinen laite vai osana järjestelmää) edellyttävät harkintaa siitä, minkälainen laite soveltuu kohteeseen parhaiten.

20233_80979.jpg

Kun yksittäisetkin laitehankinnat suunnitellaan tulevaisuutta silmällä pitäen, vältytään mahdollisilta yhteensopivuusongelmilta latausjärjestelmää kasvatettaessa.

Useampi ladattava auto saattaa edellyttää isompaa projektia

Mikäli ladattavia ajoneuvoja on taloyhtiössä useampia, kannattaa yksittäisten ja osakkaan omalla kustannuksella tehtävien asennusten sijaan ryhtyä suunnittelemaan niin sanottua järjestelmätason hanketta. Tämänkin projektin suunnittelussa hyödynnetään kartoituksessa kerättyä tietoa esimerkiksi kiinteistön sähköverkon kokonaiskapasiteetin osalta. Päätös menettelymallista ja kustannusten jakautumisesta tapahtuu yhtiökokouksessa.

Mikäli parkkipaikat ovat taloyhtiön omistuksessa, muutostöiden kustannuksiin osallistuvat kaikki taloyhtiön osakkaat. Mikäli parkkipaikat ovat osakkaiden omistuksessa, muutostöiden kustannuksiin osallistuvat parkkipaikan omistavat osakkaat. Latauspisteet on mahdollista toteuttaa myös niin sanotulla osakevähemmistömallilla, eli tietty joukko osakkaista hankkii latauspisteet ja huolehtii projektin kustannuksista.

Isomman hankkeen yhteydessä on suositeltavaa rakentaa latausvalmius kaikille autopaikoille. Valmiudella viitataan putkituksiin tai kaapelointeihin, jolloin uusien latauslaitteiden asentaminen on helppoa.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää avustuksia asuinrakennuksen omistaville yhteisöille sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin. ARA-tukea saa latausvalmiuden rakentamiseen, kunhan valmius toteutetaan vähintään viidelle autopaikalle. Latauslaitteisiin voi hakea tukea, mikäli ne ovat taloyhtiön omistuksessa. Tukea voi saada 35 % toteutuneista kustannuksista.

Info

Info

Plugit kartoittaa sähköautojen lataustarpeet

Aloitamme hankkeen aina kiinteistön kartoituksella Kartoituksessa selvitetään lataustarpeet, sähkötekniset resurssit ja lataamisen eri toteutustavat. Se antaa tarvittavat lähtötiedot hankkeen aloittamiselle.

Haluatko kartoittaa taloyhtiösi tarpeet? Nopea nettikartoitus opastaa sinut alkuun siinä, minkälaiset asiat vaikuttavat latausratkaisuun. Alla olevalla lomakkeella voit myös tilata taloyhtiöösi veloituksettoman latauskartoituksen paikanpäällä.

Tee nopea nettikartoitus >>

Tilaa ilmainen latauskartoitus

Kiinnostuitko? Jätä yhteydenottopyyntö

Antamasi tiedot välitetään artikkelissa mainitulle yritykselle jatkokäsittelyyn.

Plugit
Isännöitsijä
lataus
sähköauto
Kiinnostuitko? Tilaa OMAtaloyhtiö-uutiskirje
Putkiremontti? Energiansäästö? Sähköautojen lataus? Talkoot? Mistä teidän taloyhtiössänne tällä viikolla puhutaan? Omataloyhtiö.fi-uutiskirje sisältää ajankohtaisia, sekä kyseisen viikon teemaan liittyviä artikkeleita. Tutustu muiden taloyhtiöiden projekteihin ja kokemuksiin, vertaile hankkeiden toteutuksia ja lopputuloksia ja laita talteen arvokkaat asiantuntijaohjeet. Olitpa aloitteleva hallituksen jäsen tai monessa marinoitunut isännöitsijä, voit olla varma, että Omataloyhtiö.fi:n uutiskirjeestä opit jotain uutta joka viikko.

Aiheeseen liittyvää

3_P_160143_1.jpg
Tilaa maksuton sähkö­autojen lataus­kartoitus
Latauspisteiden asennus taloyhtiön autopaikoille kannattaa aina aloittaa kartoituksella. Latauspisteiden määrä, latauslaitteiden merkki ja latausteho määritellään kohteen teknisten resurssien ja lataustarpeiden mukaan. Kartoituksessa tutustumme taloyhtiöösi ja annamme vaihtoehtoja latausratkaisuissa.Plugitin kartoituskäynti on maksuton.Otamme vastuun lataamisesta, eli voit rauhassa keskittyä omaan arkeesi luottaen, että autot tulevat ladatuksi. Mikäli ongelmia tulee, me korjaamme ne.
harmaa sähköauto ladataan taloyhtiön parkkipaikalla
Miten sähköauton lataamisen hinta muodostuu?
Sähköauton latauspisteiden hinnoittelu sekä latausenergian hinnan muodostuminen on paljon keskusteltu aihe muun muassa taloyhtiöissä. Keskustelu kuumenee yleensä sitä mukaa kun sähkönhinta nousee. Tässä artikkelissa avataan latausenergian hintaan vaikuttavia asioita.
20234_81400.jpg
Sähkö­autojen lataus­ratkaisussa kaikki alkaa kartoituksella
Kartoituksessa selvitetään lataustarpeet, kohteen sähkötekniset resurssit ja eri toteutustavat sähköautojen lataamiseen. Se antaa tarvittavat lähtötiedot hankkeen aloittamiselle. Suoritetun kartoituksen pohjalta tehdään yhteenveto, suunnitelma sekä kustannuslaskelma.Rakennamme Plugitilla aikaa ja käyttöä kestäviä latausratkaisuja, jotka toimivat nyt ja tulevaisuudessa. Meidät tunnetaan paitsi edelläkävijänä latausteknologiassa, myös erityisesti asiakaslähtöisistä palveluratkaisuista ja koko arvoketjun kattavasta avaimet käteen -ratkaisusta, joka sisältää ratkaisusuunnittelun, latauslaitteet, asennukset sekä ylläpitopalvelun.
ParkCity sähköauton lataus
Sähköautojen latauspisteiden asennus onnistuu helposti ja joustavasti suurempiinkin kohteisiin – Case ParkCity
Sähköautojen latausvalmiuden järjestämisen tarve on jatkuva puheenaihe. Yhä kasvavalle määrää sähköautoja tulee saada virtaa niin pienissä kuin suuremmissakin taloyhtiöissä ja rakennuksissa. Tässä artikkelissa tutustutaan ja kuullaan projektin eri osapuolien kokemuksia miten Turun suurimpaan pysäköintilaitokseen, Turku ParkCityyn, asennettiin sähköautojen latauspaikat.
202010_67211.jpg
Sähköautojen latauspaikkavelvoite hiertää taloyhtiöissä
Monessa taloyhtiössä tehdään kevään aikana päätöksiä sähköautojen latauspaikkojen lisäämisestä. Taustalla on eduskunnan hyväksymä laki, joka velvoittaa taloyhtiöt varautumaan sähköautojen merkittävään lisääntymiseen Suomessa.
20232_80843.jpg
Valmisperustukset nopeuttavat sähkö­autojen lataus­aseman asennusta
Sähköautoilun suosio on muutaman viime vuoden aikana noussut merkittävästi, ja latausasemia nouseekin nyt nopealla tahdilla ympäri Suomen. Euroopan parlamentti hyväksyi lokakuussa 2022 esityksen, jonka mukaan EU:n ja siten myös Suomen pääteillä tulee olla vähintään yksi latauspiste 60 kilometrin välein vuoteen 2026 mennessä, ja esitys siirtyy seuraavaksi Euroopan unionin neuvoston käsittelyyn. Kaupallisen latausverkoston lisäksi latauspisteitä perustetaan kiihtyvällä tahdilla myös esimerkiksi taloyhtiöihin.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton