• Etusivu
  • Isännöitsijä

Yleisimmät kysymykset sähköauton lataamisesta taloyhtiössä osa 2

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö Plugit
Julkaistu 07.02.2023Päivitetty 20.09.2023
20232_80815.jpg

Edellisessä artikkelissa listasimme ja vastasimme muutamaan useimmin kysyttyyn kysymykseen koskien sähköauton lataamista taloyhtiössä. Latauslaitteiden asentamisen lisäksi monia askarruttaa rahaan liittyvät kysymykset. Tässä artikkelissa perehdymme muutamaan keskeiseen asiaan liittyen lataamisen kustannuksiin.

Kuka maksaa latauspisteen?

Kustannusten jakautumisesta keskusteltaessa tärkein kysymys on, kuka omistaa pysäköintipaikat?

Mikäli parkkipaikat ovat taloyhtiön omistuksessa, muutostöiden kustannuksiin osallistuvat kaikki taloyhtiön osakkaat.

Mikäli parkkipaikat ovat osakkaiden omistuksessa, muutostöiden kustannuksiin osallistuvat parkkipaikan omistavat osakkaat.

Päätös menettelymallista ja kustannusten jakautumisesta tapahtuu yhtiökokouksessa. Latauspisteet on mahdollista toteuttaa myös niin sanotulla osakevähemmistömallilla, eli tietty joukko osakkaista hankkii latauspisteet ja huolehtii projektin kustannuksista.

Plugit Finland Oy:n palvelumallissa kaikki kustannukset voidaan myös osoittaa käyttäjille, jotka hankkivat latauslaitteen palveluineen omalla muutostyöilmoituksella, taloyhtiölle ei siis muodostu kuluja.

Kuka omistaa latauslaitteen?

Kun taloyhtiö on päättänyt rakentaa latausinfran eli valmiuden latauslaitteiden asennukselle, taloyhtiö voi hankkia samassa yhteydessä latauslaitteet kaikille autopaikoille ja saada niiden hankintaan ARA-tukea.

Vaihtoehtoisesti osakkaat voivat omakustanteisesti hankkia latauslaitteen asennettavaksi taloyhtiön rakentamaan latausvalmiuteen kun se tulee ajankohtaiseksi. Kun latauslaite on osakkaan omistama, taloyhtiö ei saa siihen ARA-tukea mutta osakas voi hakea kotitalousvähennystä latauslaitteen asennuskustannuksista.

Pitääkö sähköautottomien maksaa muiden lataaminen?

Keskustelua siitä kenen kuuluu maksaa mitäkin on käyty taloyhtiöissä aina. Jos kyseessä on hissin asennus, ensimmäisen kerroksen asukkaat eivät halua maksaa ylempien kerrosten saamasta edusta. Niin ikään lapsettomat eivät halua maksaa lasten leikkipaikan kunnostamisesta.

Sähköauton latausmahdollisuuden ohella nämä kaikki ovat kuitenkin koko kiinteistön arvoa nostavia investointeja. Sähköauton lataaminen ei ole enää mukava lisä, vaan perusedellytys asuinkiinteistöissä. ja taloyhtiön yhteisiin korjaus- ja parannustöihin kuuluva kustannus.

Mikäli sähkölaskun suurentuminen ja naapurin latausten maksaminen arveluttaa, latauskulut voidaan kohdentaa lataajalle niin, että jokainen ajoneuvoaan lataava maksaa energiasta kulutuksen mukaan.

Paljonko latauslaite maksaa ja miksi joku latauslaite on hankintahinnaltaan toista mallia kalliimpi?

Latauslaitteita löytyy lähes yhtä paljon kuin ladattavia automalleja. Latauslaitteen hinta määräytyy pitkälti sen kyvykkyyden ja ominaisuuksien mukaan.

Erilaiset käyttöympäristöt (sisälle, ulos, itsenäinen laite vai osana järjestelmää) edellyttävät harkintaa siitä, minkälainen laite soveltuu kohteeseen parhaiten.

Saako taloyhtiö tukea investointiin?

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää avustuksia asuinrakennuksen omistaville yhteisöille sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin.

ARA-tukea saa latausvalmiuden rakentamiseen, kunhan valmius toteutetaan vähintään viidelle autopaikalle. Taloyhtiö voi saada tukea 35 % toteutuneista kustannuksista.

Tuen piirissä ovat

  • tarvekartoitus
  • hankesuunnittelu
  • sähköpääkeskukseen tarvittavat muutostyöt
  • sähköliittymän tyypin muutos
  • putkitukset ja kaapeloinnit
  • niihin liittyvät tavanomaiset maanrakennustyöt
  • latauslaitteet vain, jos ne ovat tuen saajan omistuksessa.

Eli tukea on mahdollista saada aina suunnitteluvaiheesta latausvalmiuden toteutukseen ja latauslaitteisiin.

Lisätietoa lataamisesta löydät täältä >>
Yhteydenottolomakkeen kautta voit kysyä lataamisesta tai tilata kartoituksen taloyhtiöösi.

LUE MYÖS OSA 1 >>

Info

Info

Mikä Plugit?

Plugit Finland on johtava sähköisten ajoneuvojen latausratkaisutoimittaja toteuttaen liikenteen sähköistämisen kokonaisvaltaisena palveluna. Latausratkaisut palvelevat taloyhtiöitä, yrityksiä ja ammattiliikennettä. Yhtiö on perustettu 2012 ja on ollut ensimmäisiä toimijoita rakentamassa Suomen sähköistä liikennettä. Vuoden 2022 liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa.

Yhtiö toimii Suomessa, Ruotsissa ja Aasiassa. Infrastruktuurisijoittaja DIF Capital Partners tuli Plugitin osakkaaksi vuonna 2021. DIF investoi yhtiöön 100 miljoonaa euroa tavoitteenaan Plugitin teknologisen etumatkan vahvistaminen ja CaaS-palvelun merkittävä laajentaminen. DIF on systemaattisesti laajentanut päästöttömän liikenteen portfolioaan ja Plugit Finlandilla on siinä keskeinen rooli.

Tilaa ILMAINEN latauskartoitus

Plugit
Isännöitsijä
lataus
sähköauto
Kiinnostuitko? Tilaa OMAtaloyhtiö-uutiskirje
Putkiremontti? Energiansäästö? Sähköautojen lataus? Talkoot? Mistä teidän taloyhtiössänne tällä viikolla puhutaan? Omataloyhtiö.fi-uutiskirje sisältää ajankohtaisia, sekä kyseisen viikon teemaan liittyviä artikkeleita. Tutustu muiden taloyhtiöiden projekteihin ja kokemuksiin, vertaile hankkeiden toteutuksia ja lopputuloksia ja laita talteen arvokkaat asiantuntijaohjeet. Olitpa aloitteleva hallituksen jäsen tai monessa marinoitunut isännöitsijä, voit olla varma, että Omataloyhtiö.fi:n uutiskirjeestä opit jotain uutta joka viikko.

Aiheeseen liittyvää

3_P_160143_1.jpg
Tilaa maksuton sähkö­autojen lataus­kartoitus
Latauspisteiden asennus taloyhtiön autopaikoille kannattaa aina aloittaa kartoituksella. Latauspisteiden määrä, latauslaitteiden merkki ja latausteho määritellään kohteen teknisten resurssien ja lataustarpeiden mukaan. Kartoituksessa tutustumme taloyhtiöösi ja annamme vaihtoehtoja latausratkaisuissa.Plugitin kartoituskäynti on maksuton.Otamme vastuun lataamisesta, eli voit rauhassa keskittyä omaan arkeesi luottaen, että autot tulevat ladatuksi. Mikäli ongelmia tulee, me korjaamme ne.
harmaa sähköauto ladataan taloyhtiön parkkipaikalla
Miten sähköauton lataamisen hinta muodostuu?
Sähköauton latauspisteiden hinnoittelu sekä latausenergian hinnan muodostuminen on paljon keskusteltu aihe muun muassa taloyhtiöissä. Keskustelu kuumenee yleensä sitä mukaa kun sähkönhinta nousee. Tässä artikkelissa avataan latausenergian hintaan vaikuttavia asioita.
202210_79673.jpg
Varmista kolmen asian toteutuminen sähkö­autojen lataus­pisteillä
Taloyhtiöissä sähköautojen lataamisessa kyse ei ole yksittäisestä latauslaitteesta, vaan kokonaisesta latausjärjestelmästä. Miksi? Latausjärjestelmässä otetaan ottaa huomioon yhdenvertaisuus, kiinteistön kapasiteetti sekä lataajien tarpeet. Näitä tarpeita ovat esimerkiksi lataajan tunnistaminen sekä samanaikaisen kulutuksen hallinta. Kun halutaan katsoa pidemmälle, kannattaa panostaa sellaiseen latausratkaisuun, joka kestää aikaa ja käyttöä. Lisäksi on hyvä huomioida jo suunnitteluvaiheessa se, että latausratkaisuun voidaan vuosien varrella lisätä latauslaitteita.
ParkCity sähköauton lataus
Sähköautojen latauspisteiden asennus onnistuu helposti ja joustavasti suurempiinkin kohteisiin – Case ParkCity
Sähköautojen latausvalmiuden järjestämisen tarve on jatkuva puheenaihe. Yhä kasvavalle määrää sähköautoja tulee saada virtaa niin pienissä kuin suuremmissakin taloyhtiöissä ja rakennuksissa. Tässä artikkelissa tutustutaan ja kuullaan projektin eri osapuolien kokemuksia miten Turun suurimpaan pysäköintilaitokseen, Turku ParkCityyn, asennettiin sähköautojen latauspaikat.
202010_67211.jpg
Sähköautojen latauspaikkavelvoite hiertää taloyhtiöissä
Monessa taloyhtiössä tehdään kevään aikana päätöksiä sähköautojen latauspaikkojen lisäämisestä. Taustalla on eduskunnan hyväksymä laki, joka velvoittaa taloyhtiöt varautumaan sähköautojen merkittävään lisääntymiseen Suomessa.
20232_80843.jpg
Valmisperustukset nopeuttavat sähkö­autojen lataus­aseman asennusta
Sähköautoilun suosio on muutaman viime vuoden aikana noussut merkittävästi, ja latausasemia nouseekin nyt nopealla tahdilla ympäri Suomen. Euroopan parlamentti hyväksyi lokakuussa 2022 esityksen, jonka mukaan EU:n ja siten myös Suomen pääteillä tulee olla vähintään yksi latauspiste 60 kilometrin välein vuoteen 2026 mennessä, ja esitys siirtyy seuraavaksi Euroopan unionin neuvoston käsittelyyn. Kaupallisen latausverkoston lisäksi latauspisteitä perustetaan kiihtyvällä tahdilla myös esimerkiksi taloyhtiöihin.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton